Nieuws
457185
Nieuws

5 gezonde etenswaren die je snel in je rugtas van je puber stopt

Scholieren willen gezond eten op school

GEEN - Gezond eten op school? Dat kun je volgens scholieren wel op je buik schrijven. Meer dan de helft van de leerlingen is niet tevreden over het aanbod gezond voedsel in de schoolkantine, blijkt uit nieuw onderzoek.

Hoe is het op scholen gesteld met gezonde voeding? EenVandaag vroeg het ruim 800 scholieren en die zijn alles behalve tevreden. Ruim 60% vindt dat ze in de kantine te weinig gezonde voedingsmiddelen kunnen bestellen. Gaan ze wel een keer voor een gezonde lunch, dan hangt hier volgens 48% een té hoog prijskaartje aan.

Gezond eten

Ondanks het kleine assortiment aan gezonde voeding, vindt een ruime meerderheid van de scholieren dat ze over het algemeen gezond eten. Wel geeft bijna 30% aan door de ongezonde producten op school vaker in de verleiding te komen om iets te snacken.

Snelle snacks

Klaagt jouw zoon of dochter ook over de ongezonde voeding op school? Laat ze dan één van onderstaande voedingsmiddelen meenemen! Gezond, lekker en erg snel te maken.

1. Smoothies

Een smoothie is hét perfecte ontbijt voor scholieren die altijd te laat uit bed rollen. Een smoothie heb je namelijk in een handomdraai gemaakt en kun je makkelijk onderweg eten (of is het 'drinken'?). Gooi wat van je favoriete fruit in de blender, een scheutje yoghurt erbij en klaar is je smoothie!  Geen inspiratie, probeer dan deze smoothies eens:

2. Yoghurt

Een bakje yoghurt kun je zowel 's ochtends als 's avonds heel makkelijk in elkaar flansen. Giet wat yoghurt in een bakje of beker, doe er wat aardbeien, druiven, frambozen of ander fruit wat je lekker vindt bij in en je bent klaar om te gaan! Lekker als tussendoortje.

3. Groente

Groente leent zich uitstekend als gezond tussendoortje. Denk bijvoorbeeld aan komkommer, tomaat, wortel of radijs. Ze zijn tegenwoordig ook in mini-varianten te verkrijgen. Handig voor in de broodtrommel!

 

---Heb je iets meer tijd? Probeer dan deze lekkere recepten voor in de lunchtrommel---

4. Ei

Een keer geen zin in brood? Eet dan eens een ei als lunch. Duik in de keuken, maak een omelet of gebakken ei, stop het in aluminumfolie of een bakje en jouw lunch is klaar! Geen vroege vogel? Dan kun je naturlijk ook een gekookt eitje in de tas stoppen!

5. Gedroogde vruchten

Trek in suiker en de verleiding van de snoepautomaten weerstaan? Neem dan een zakje gedroogde vruchten mee naar school. Denk aan vijgen, dadels en abrikozen.

Smakelijk!