Nieuws
457521
Nieuws

Voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer

Gezond en fit de herfst door

VOEDINGSADVIES - Het is herfst. Het overgangsseizoen waarin we van lange warme dagen met veel licht naar korte, koude, donkere dagen gaan. Tijdens de herfstmaanden worden we er langzaam op voorbereid. Voor de een wat makkelijker dan de ander.

Met onderstaande tips kom je de komende weken probleemloos door en ga je goed voorbereid de winter in.

 

1. Zorg goed voor jezelf

Verhoog je weerstand met veel zuur citrus fruit zoals grapefruit, zwarte bessen en cranberry's en groenten met veel vitamine C zoals spruitjes, broccoli en boerenkool. Het gure weer vraagt om meer vocht en bescherming. Vitamine C helpt hierbij.

Uit onderzoek blijkt dat vitamine C het immuunsysteem activeert en antioxidanten in het lichaam aanvult. Ook helpt het energie vrijmaken uit vet, koolhydraten en eiwitten, is het goed voor de gemoedstoestand en draagt het bij aan de vermindering van moeheid en vermoeidheid. En dat komt allemaal goed van pas tijdens dit gure overgangsseizoen. Vergeet ook de mineralen kalium, magnesium en zink niet. Deze ondersteunen de werking van vitamine C.

 

2. Eet de kleuren van het seizoen

Het is het seizoen voor warme, aardse kleuren. Diep groen, donker geel en alle tinten oranje en bruin. Kies voor groenten met herfstkleuren; pompoen, zoete aardappel, paddenstoelen, boerenkool, wortel, ui, knoflook en gember en maak daar rijke, warme gerechten van.

Er is op het moment een overvloed aan heerlijke in Nederland geteelde producten. Maak gebruik van dit aanbod. Je lichaam heeft het nodig!

 

3. Immuunsysteem

Nu is hét moment om je immuunsysteem een boost te geven zodat je fit de winter in gaat. Dit begint met gezonde darmen waar de opname van voedingsstoffen plaatsvindt. Gebruik iedere dag probiotica en kies daarnaast voor natuurlijke probiotica zoals biogarde yoghurt en gefermenteerde groenten zoals zuurkool.

Prebiotica, oftewel oplosbare vezels zoals groenten en fruit, ondersteunen de werking van probiotica en houden de darmflora gezond en je immuunsysteem in stand. Met name knollen bevatten veel oplosbare vezels en laten die nu juist voorradig zijn!

 

--------

Een overzicht van al het advies van onze voedingsdeskundige?  Kijk op de sectie!---------

 

4. Extra vitamine

Slik tijdens deze donkere dagen extra vitamine D3 Door afwezigheid van de zon maken we deze maanden geen vitamine D aan via de huid. Dat zal dus alleen uit onze voeding moeten komen en dat is best lastig. Het kan geen kwaad dit tijdens de herfst en winter periode aan te vullen.

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden, het verhoogt namelijk de opname van kalk in de botten, en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Ook werkt het gunstig voor de spierfunctie en je humeur. Kies voor een in vet opgeloste vitamine D3 voor maximale opneembaarheid.

 

5. Blijf bewegen

Merk je dat je moe bent, beweeg dan op een lager pitje maar stop niet! Ben je gewend een buitensport te doen maar laat het weer het niet toe, zoek dan een activiteit die je binnen kunt doen. Fitness, yoga, pilates, zwemmen, squash. Er zijn vele mogelijkheden. Sport en bewegen zijn een zeer belangrijk onderdeel van gezond zijn en houden je weerstand op peil.

 

6. Relax

Ontspan. Om op te laden moet je af en toe even lekker niets doen. Wat is er fijner dan op een koude regenachtige dag jezelf op de bank te nestelen met een heerlijke kop geurige Chai thee, onder een zachte, warme deken? Kijk die film of serie die je al zo lang wilde zien maar steeds niet aan toe kwam.

Ga naar de sauna of hamam en laat je uitgebreid masseren. Of trakteer jezelf op een schoonheidsbehandeling. Niets zo lekker als een uurtje voor jezelf waarin je gedwongen wordt even niets te doen (telefoon uit!) en er daarna weer heerlijk fris tegen aan kunt!

 

7.Slaap

Je hebt vast al gemerkt dat je deze dagen meer slaap nodig hebt. Dat klopt. Je bioritme reageert op de kortere en donkerder dagen. Ga eerder naar bed en sta eerder op.

Leef op het ritme van het licht en pas je, voor zover mogelijk, aan aan het ritme van de natuur. Dat is het beste voor je immuunsysteem en zorgt voor behoud van kracht en energie.

---