Nieuws
459506
Nieuws

Wat je moet weten voor je vegetariër wordt

Het aantal vegetariërs en vleesverminderaars in ons land neemt onverminderd toe. Overweeg je ook vegetariër te worden? Lees dan eerst even deze informatie: wat je moet weten voordat je vegetariër wordt.

Soorten vegetariërs

Om te beginnen zijn er drie soorten vegetariërs.

  • De lacto-ovo vegetariër: eet geen vis, vlees of gevogelte, maar wel melk, kaas en eieren.
  • Pescotariërs en pollotariërs. Pesce is Italiaans voor vis en pollo voor kip. De pescotariër eet daarom geen vlees, gevogelte en zuivel, maar wel vis. Hetzelfde geldt voor de pollotariër, maar deze vervangt vis door kip.
  • De veganist is de 'strengste' variant van het vegetariër zijn. Zij eten én gebruiken geen enkel dierlijk product of bijproduct. Zij eten niets waarin dierlijke producten zijn verwerkt, gebruiken geen dierlijke oliën en eten ook geen producten waarin dierlijke materialen zijn verwerkt. Zij dragen bijvoorbeeld ook geen leer of wollen sokken.

---Meer vragen over (gezond) eten en voeding? Stel je vraag aan onze voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer!---

Niet onbelangrijk: de voordelen van vegetarisme

Argument 1: gezond

De kans op (ondermeer) de volgende ziekten wordt verkleind door  je nieuw verworven status als vegetariër : obesitas, hoge bloeddruk, nierstenen, kanker, cholesterol en diabetes type 2.

Argument 2: milieubewust en dierenwelzijn

Bedenk: door overbemesting, inclusief schadelijke stoffen als kalium, fosfor en stikstof, worden bodemprocessen verstoord en grondwater vervuild. Bovendien worden er wereldwijd 60 miljard dieren gedood voor voedselconsumptie en veelal geëxporteerd. Ook dat is belastend voor het mileu. Verder krijgen dieren in de bio-industrie voornamelijk tarwe, maïs en soja te eten waar grote stukken regenwoud voor worden gekapt. Dit is misschien wel de grootste bedreiging voor ons milieu omdat daardoor het klimaat verandert!

Vegetariër worden? Let hier op

1. Zink en eiwit

Natuurlijk is er ook een aantal factoren waar je als vega op moet letten. Zo is vlees bijvoorbeeld een belangrijke leverancier van zink en eiwit. Ook vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Vegetariërs kunnen dit (deels) ondervangen door bijvoorbeeld vleesvervangers te eten.

2. Calcium en vitamine B12

Daarnaast: in zuivel zit calcium en vitamine B12. Tot zover voor vegetariërs geen problemen, maar besluit je de koe bij de horens te vatten en veganist te worden dan kun je een tekort aan calcium en vitamine B12 ondervinden. Ook hier kun je naar supplementen kijken.

---In welke voedingsmiddelen zit eigenlijk vitamine B12?---

3. IJzer en vitamine C

Tot slot is het nog belangrijk dat je geen tekort aan ijzer oploopt. IJzer zit  in plantaardige voedingsmiddelen, maar wordt vanuit vleesconsumptie gemakkelijker opgenomen. Let daarom ook op je vitamine C inname, die ervoor zorgt dat je lichaam het mineraal ijzer beter opneemt.

Vegetarische recepten

Lekkere trek gekregen? Hieronder hebben we een aantal vegetarische gerechten voor je verzameld. Smul ze!