Nieuws
459918
Nieuws

Alles over etiquette

Zo gedraag je je op de eerste werkdag

Dag van de Arbeid - Terwijl het sprookje van Willem-Alexander en Máxima nog vers in ons hoofd zit, staan we vandaag weer stevig met beide voeten op de grond. Het is namelijk de Dag van de Arbeid! Aan de slag dus maar.

Op een eerste werkdag wil je graag een goede eerste indruk maken. Je krijgt immers geen tweede kans om een eerste indruk te maken. De eerste vraag is wat trek je aan? Hoe stel je jezelf voor en wat kan je het beste wel doen of juist achterwege laten om goed over te komen op je collega’s?

Tips voor eerste werkdag

Onze imago- en etiquette-expert, Gonnie Klein Rouweler, geeft de volgende tips.

  • Draag representatieve kleding en zie er verzorgd uit. Men let bij een eerste indruk altijd op je uiterlijk en ook wat je aan hebt. Verdiep je in het kleedgedrag van je collega’s in het bedrijf en stem je kleding daarop af, passend bij je functie. Poets je schoenen. Draag schone, gestreken kleding zonder vlekken, gaten of met een knoop eraf. Wees matig in het gebruik van parfum, deodorant en aftershaves.Kijk op de sectie Etiquette voor een overzicht van Gonnie's adviezen
  • Wees stipt op tijd. Liefst vijf tot tien minuten eerder, zodat je zeker weet dat je ruim op tijd bent.
  • Parkeer je auto netjes tussen de strepen op de parkeerplaats en neem geen twee plekken in beslag. Ben je met de fiets, stal deze dan niet tegen het gebouw aan, maar in de fietsenstalling.
  • Stel jezelf netjes voor. Degenen die de hand het eerst uitsteekt zegt de naam het eerst. Spreek je naam duidelijk uit en kijk de ander aan. Probeer de naam te onthouden, met ezelsbruggetjes of vraag om de naam nog een keer te herhalen en herhaal de naam zelf ook nog een keer.
  • Heb respect voor de mensen in het bedrijf. Wees belangstellend naar je collega’s en luister naar wat ze te vertellen hebben. Open een deur voor ze en groet ze als je ze passeert. Want iedereen kijkt naar je, omdat zij ook naar jou nieuwsgierig zijn.
  • Roddel niet. Laat je niet verleiden mee te roddelen over collega’s en tot uitspraken waar je later spijt van hebt. Je kent de ander niet en het zegt meer iets over jou dan over de ander.
  • Respecteer de werkplek van anderen. Ga niet ongevraagd rondneuzen in andermans spullen, lees geen memo’s of andermans computerscherm.
  • Leg bij aankomst niet meteen je brood en je fruit op je bureau. Houd het in je tas of leg het in de keuken in de koelkast, als dat er is en ook is toegestaan. Laat een keuken en de koffiemachine na gebruik opgeruimd achter.
  • Rookpauzes. Vraag naar de rookgelegenheden en rookruimte. Ruim je sigarettenpeuk op in de daar voor bestemde afvalbakken. Ga niet voor de in- of uitgang roken, zodat anderen door een walm van rook heen moeten lopen. En zorg ervoor dat je bij binnenkomst in het gebouw zelf ook niet naar de sigarettenrook ruikt.
  • Plaats geen negatieve uitlatingen over je collega’s en het bedrijf op social media. Dit kan het imago van het bedrijf schaden, omdat het bericht de hele wereld overgaat en niet beperkt blijft tot de wandelgangen. Onthoud “wie schrijft die blijft”!
  • Je bent het visitekaartje van het bedrijf. Bij een eerste indruk is het eerste wat men van je ziet ook het laatste wat men van je onthoud. Veel werkplezier.

Gonnie Klein Rouweler

is imago en etiquette deskundige en director van Image Consultancy. Volg Gonnie op Twitter @GonnieProof of op Facebook: Image Consultancy

Heb jij een etiquettevraag voor Gonnie? Weet jij niet hoe je je moet redden of gedragen in een bepaalde situatie? Stel die vraag dan via vrouwinternet@telegraaf.nl.