Nieuws
460347
Nieuws

Voedingsmiddelen met vitamine B

Ga dementie tegen met vitamine B

GEEN - Dementie komt veel voor bij ouderen. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat dementie en kleine beroertes mogelijk voorkomen kunnen worden met vitamine B. Maar waar zitten deze vitamines eigenlijk allemaal in? VROUW zet het voor je op een rij.

Acht varianten

Volgens neuroloog Raoul Kloppenborg van de Universiteit van Amsterdam zou vitamine B beroertes en dementie kunnen voorkomen. Vitamine B is een verzamelnaam voor alle B-vitaminen. En dit zijn er nogal wat. We onderscheiden namelijk acht verschillende soorten. Al die acht varianten zitten in andere voedingsmiddelen en hebben een andere werking op het lichaam. Om het overzichtelijk te maken hebben wij alle acht B-vitamine voor je op een rij gezet inclusief de voedingsmiddelen waarin ze verwerkt zijn.

Vitamine B1

Vitamine B1 is onmisbaar voor de werking van de hartspier, het zenuwstelsel en voor de energievoorziening. Je krijgt vitamine B1 binnen via deze voedingsmiddelen:

  • Varkensvlees
  • Graanproducten
  • Aardappels

Vitamine B2

Ons lichaam heeft deze vitamine vooral nodig voor de energievoorziening. Je vindt vitamine B2 onder andere in:

Vitamine B3

Net als vitamine B2 dient deze vitamine tevens voor de energievoorziening. Daarnaast speelt vitamine B3 een belangrijke rol bij de aanmaak van vetzuren in het lichaam. Voorbeelden van voedingsmiddelen die veel vitamine B3 bevatten:

  • Noten
  • Kabeljauw
  • Pindakaas

Vitamine B5

Vitamine B5 wordt ook wel panthotheenzuur genoemd. Het dient voornamelijk als energievoorziening van het lichaam en de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten. Je vindt vitamine B5 in:

  • Melk
  • Rundvlees
  • Haring

Vitamine B6

Deze vitamine is er belangrijk voor de stofwisseling. Daarnaast heb je vitamine B6 nodig voor de werking van hormonen, groei, bloedaanmaak, het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Vitamine B6 zit onder andere in:

  • Banaan
  • Varkensvlees
  • Volkoren brood

Vitamine B8

Voor een gezonde huid en een glanzende coupe is deze vitamine van groot belang. Je vindt het voornamelijk in:

Vitamine B11

Vitamine B11 wordt ook wel foliumzuur genoemd. Foliumzuur is nodig voor de groei en werking van ons lichaam. Daarnaast dient het voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Deze vitamine vind je onder andere in:

Vitamine B12

We hebben vitamine B12 nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Goede voedingsbronnen voor vitamine B12 zijn:

  • Hamburger
  • Kwark
  • Kaas