Nieuws

Voedingsadvies Rolien Scheepbouwer

Wel of niet biologisch?

Biologisch eten is vaak de beste keus als het om je gezondheid gaat. Dit heeft de uitkomst van een grootschalig onderzoek in Europa, naar resten van bestrijdingsmiddelen in menselijke urine, maar weer eens bevestigd.

Bij vijf van de acht Nederlandse proefpersonen zaten sporen van het zeer giftige Glyfosaat in de urine. Glyfosaat is het hoofdbestanddeel van 'Roundup', een bestrijdingsmiddel tegen onkruid uit de stallen van Monsanto. Dit middel wordt veelvuldig gebruikt bij de productie van granen, koolzaad en maïs. Uit onderzoek blijkt dat glyfosaat onder andere schadelijke gevolgen heeft voor cellen in de placenta, navelstreng en embryo.

Biologisch

In biologische landbouw mag geen gebruik worden gemaakt van kunstmest, genetisch gemanipuleerde gewassen en chemische bestrijdingsmiddelen. Het is gebaseerd op het behoud van milieu, natuur en landschap en het welzijn van dieren. Het spreekt voor zich dat deze producten het meeste 'waar' voor hun geld geven. Helaas zijn groente en fruit van biologische oorsprong een stuk duurder dan de op grote schaal snel verbouwde en met bestrijdingsmiddelen bespoten gewassen. Toch zijn er gezonde niet-biologische alternatieven. Een korte handleiding.

Uien

Hierop vind je de minste hoeveelheid pesticiden. Kennelijk houden beestjes niet zo van dit bolgewas en hoeft het niet besproeid te worden. Uien kun je veilig van niet biologische oorsprong eten.  Vol met vitamine C, antioxidanten en polyfenolen. Uien bevatten veel quercetine, een stofje dat je helpt te beschermen tegen hooikoorts. Kies ook eens voor rode of gele uien en rooster ze in grove stukken gesneden met wat olijfolie, rozemarijn of tijm in de oven tot ze heerlijk zacht en zoet zijn.

Bloemkool

Ook bloemkool groeit prima zonder bespoten te hoeven worden en is veilig om te eten. De bloemvormige kool bevat veel vitamine C, vitaminen en mineralen waarvan de hoeveelheden calcium en magnesium er uit springen. De laatste twee zitten vooral in de groene bladeren die eetbaar zijn. Gooi ze niet weg maar doe ze bijvoorbeeld door een salade.  Kook de roosjes niet langer dan vijf minuten, dan behouden ze de meeste voedingswaarde. Rauwe bloemkool 20 minuutjes roosteren in de oven met wat olijfolie en kurkuma is weer eens wat anders dan de ouderwetse versie met een sausje.

Courgette

Nog zo'n heerlijk makkelijke groente vol vitamine C waarmee je veel kanten op kunt en die nu volop te krijgen is. Courgette laat zich makkelijk bereiden en past in bijna alle gerechten. Deze makkelijke groente bevat ook vitamine  A en de antioxidanten luteïne en zeaxanthine en in de zaadjes zitten veel gezondheidsbevorderende polyfenolen waarvan de olie bacterie werende eigenschappen bezit. Bewaar courgettes liever op een donkere plek buiten de koelkast omdat ze na het plukken nog door rijpen. Goed wassen of even een uurtje in water met een kopje appel cider azijn leggen om eventuele vieze stofjes te verwijderen. Niet te lang koken of stomen, dan verliezen ze hun lekkere 'bite'.

Kijk op de pagina Gezonde voeding voor een overzicht van Rolien's adviezen!

 

Broccoli

Supergroente met veel antioxidanten waarvan men zegt dat ze kankerwerend werken. Vooral zeer jonge broccoli zit vol met het stofje sulforafaan glucosinolaat dat al in een vroeg stadium vrije radicalen (kanker verwekkers) neutraliseert. Verder krijg je een flinke dosis vitamine C, kalium, calcium, magnesium en vezels binnen. Broccoli is zowel rauw als kort gekookt erg smaakvol en kan in vele gerechten worden verwerkt. Eet behalve de bloemen ook de stam, die is heerlijk knapperig!  

Paprika

Ook paprika kun je veilig van niet biologische afkomst eten. Vol vitamine C en E, calcium, ijzer en sodium.  Oranje, gele en rode paprika's zijn rijk aan carotenoïden, belangrijk voor een gezonde huid en ogen. Paprika kun je zowel rauw als gegrild, gestoofd en in wokgerechten gebruiken. Bewaar ze buiten de koelkast op een droge, koele plaats. Te lage temperatuur versnelt het rottingsproces.

Fruit

Volgens de gifmeter 2011 zijn de schoonste vruchten in Nederland kiwi, pruim, banaan, ananas en perzik. Deze vruchten zijn bijna niet tot helemaal niet bespoten en kun je dus veilig van niet biologische oorsprong eten. Even een uurtje in water met appel cider azijn leggen om eventuele glansmiddelen en andere viezigheid te verwijderen.

Meest vervuilde fruit

De meest vervuilde vruchten zijn aardbeien, mango en mandarijn. Het jaar ervoor waren dat volgens de gifmeter ook appels, druiven, limoenen en grapefruit. Wassen of schillen helpt niet omdat bestrijdingsmiddelen via regenwater in het grondwater vermengen en op die manier in het fruit terecht komen. Eet deze vruchten dus alleen van biologische oorsprong.

Biologische producten zijn herkenbaar aan het EKO-keurmerk.

Gezonde groet,

Rolien Scheepbouwer

www.prowellness.nl 

Heb jij ook een vraag voor Rolien mail die dan naar vrouwinbeweging@telegraaf.nl