Nieuws
461649
Nieuws

Voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer

Verborgen suikers

ADVIES - Suiker veroorzaakt veel lichamelijk klachten waaronder overgewicht, depressie, slapeloosheid, vermoeidheid en tandbederf. Onze hoofdredactrice Marieke 't Hart begon deze week met de uitdaging aan om een maand lang zonder suiker te leven. Maar waar moet ze nou goed op letten? Waar zitten vooral de verborgen suikers in?

Gemiddeld eten Nederlanders zo'n veertig kilo suiker per jaar. Het grootste deel daarvan bestaat uit verborgen suikers. Producenten voegen suiker toe aan voedingsmiddelen om smaak, luchtigheid en houdbaarheid te verbeteren. Om dit te verbergen gebruiken ze termen als fructose, glucose, maïssiroop, honing, ahornsuiker, palmsuiker en agave siroop. Dit zijn allen geraffineerde suikers die ronduit slecht zijn voor onze gezondheid.

 

Acht producten die op het eerste gezicht best gezond lijken, maar die je zo veel mogelijk dient te vermijden als je om je gezondheid geeft:

 

Ontbijtkoek

Wordt in Nederland veelvuldig gegeten onder het mom dat het gezond zou zijn. Helaas. Ontbijtkoek bestaat bijna geheel uit suikers. Het is zelfs het eerste woord dat als ingrediënt op het etiket genoemd wordt. Dat betekent dat het product voor het grootste deel uit suiker bestaat. Ook het graan in de koek is geraffineerd en dat zijn dus nog meer suikers. Tot overmaat van ramp zit er een donkerbruin laagje 'verbrande' suikers op de koek. Deze bevat acrylamide en dat veroorzaakt reeds bij kleine hoeveelheden hersentumoren bij ratten en muizen. Eet je iedere dag ontbijtkoek dan krijg je al snel teveel binnen.

 

Ontbijtgranen

Nog zo'n instinker. In alle verpakte ontbijtproducten die krokant zijn, zit erg veel suiker. Vooral in de kinderversies loopt de suiker het pak uit. Dat kan ook niet anders want dat is nodig om de slappe granen krokant te maken. Als er 0% vet op het pak staat, betekent het dat er des te meer suiker aan toe is gevoegd. Laat je niet foppen door het feit dat er honing in plaats van witte suiker in zit. Ook honing is een snelle suiker en beïnvloed je bloedsuikerspiegel. Kies voor onbewerkte pure muesli, eventueel met noten, zaden of kokos erdoor. En geef je kinderen liever een bordje grove havermout pap met geraspte appel en kaneel. Veel gezonder en vult langer, omdat er geen snelle suikers in zitten waardoor ze snel weer honger hebben.

 

Rijstwafels

Rijstwafels met een coating van caramel, yoghurt of chocola, bevatten bijna een klontje suiker per wafel. Niet slim om dat te eten omdat rijstwafels van nature al een hoge GI waarde hebben. Dat betekent dat ze snel door het lichaam worden opgenomen en de bloedsuikerspiegel laten stijgen. Neem pure zilvervlies-, quinoa- of amaranthwafels en beleg ze met iets vets zoals avocado, geitenkaas of biologische pindakaas (zonder suiker!). Dat remt de snelle opname.

 

Fruityoghurt

Lijkt zo makkelijk, kant en klare yoghurt met fruit. Maar een potje Activia bevat bijna vijf suikerklontjes. Ook in andere vruchtenyoghurts, kwark en vla zit veel suiker of zoetstof. Vooral de leuze '0% vet' zou alle alarmbellen moeten laten rinkelen. Vet is een smaakmaker. Als deze wordt verwijderd, zal er meer van een andere smaakmaker, namelijk suiker, moeten worden toegevoegd omdat anders niemand het koopt. Beter is het om naturel biogarde, Griekse yoghurt of kwark zelf een smaakje te geven met vers zuur fruit en bijvoorbeeld kaneel of verse vanille.

 

Chips

Zit er suiker in chips? Ja zeker, lees het etiket maar eens goed. In de meeste snacks zit naast veel zout en conserveringsmiddelen ook een flinke schep suiker en/of dextrose. Vaak meer dan zout. Maak je chips zelf. Schaaf dunne schijfjes rauwe zoete aardappel, biet en wortel en leg op bakplaat. Besprenkel met olijfolie en keltisch zout en bak krokant. Of maak zelf gepofte popcorn van maïskorrels en wat olie in een diepe pan. Beetje chilipoeder en gemalen Zwitserse kaas erover en smullen maar.

 

Drank

In een literfles Cola zitten maar liefst 25 suikerklontjes. Dat komt neer op zo'n 5 à 6 klontjes per glas. Evenals alle andere frisdranken die bomvol suiker zitten. Ice Tea, Vitamin Water, verse sappen of een A-Atje bevatten allemaal tussen de 14 en 24 klontjes suiker per flesje. Ja, ook vers sap zit vol met suikers die snel worden opgenomen. Beste keuze is om water te drinken. Het liefst gefilterd zodat je geen medicijnresten en hormonen binnen krijgt. Geef er zelf een smaakje aan met verse munt, limoen of gember. Of kruiden thee. Mits je er geen suiker aan toevoegt natuurlijk. Pas op met de 'gezonde' oplosthee van Zonnatura. Ook daar zit behoorlijk veel suiker in.

 

Sausjes

In een portie ketchup zit 1 klontje suiker, in kant-en-klare pasta saus zitten er bijna 2 per portie. Zelfs in marinades en dressings zit vaak toegevoegd suiker. Lees het etiket aandachtig voor je iets aanschaft. Maak sausjes en marinades liever zelf, zonder suiker of zoetstoffen. Geef smaak aan je eten met verse kruiden en stap af van alle kant-en-klaar sauzen die niet alleen veel suiker bevatten maar vaak vol zitten met E-nummers die ook diverse klachten kunnen veroorzaken.

 

IJs

Helaas, dit heerlijke goedje zit bomvol suiker. De reguliere merken dan, welteverstaan. Een pintje ijs van 420 gram bevat gemiddeld 20 suikerklontjes. Een beker softijs met koekjes smaak van een bekende fastfood keten, bevat ruim 18 suikerklontjes. Sorbet ijs is al niet veel beter. Daar zit weliswaar geen vet in maar des te meer suiker. Ook van het fruit maar het zijn er maar liefst 26! Yoghurt ijs is een betere optie. Slechts de helft aan suikers. De beste keuze is een waterijsje gemaakt van echt fruit zonder toegevoegd suiker. Krijg je nog steeds (fruit) suikers binnen, maar een stuk minder, en in ieder geval geen geraffineerde.

 

Chocoladerepen

In een gemiddelde melkchocoladereep met caramel-, of nougatvulling zitten, naast erg veel slecht vet, zo'n 8 suikerklontjes. Geen wonder dat je daar 'snelle energie' van krijgt. Ook in kant en klare of poeder chocolademelk zit behoorlijk veel suiker en/of dextrose.

Zelf maken met rauwe cacao en vanille is beter. Repen en bonbons van rauwe cacao zonder zoetstoffen of slechte suikers kun je vinden bij de natuurwinkel. Misschien even wennen aan de minder zoete smaak maar minstens net zo lekker!

www.prowellness.nl 

Rolien Scheepbouwer (1965) is voedings- en gewichtsconsulent en personal trainer/coach. Voor VROUW behandelt zij elke week een onderwerp.

Heb jij ook een vraag/opmerking voor Rolien? Mail die dan naar gezondleven@telegraaf.nl