465953
Binnenland

Massale autodump door milieuzone

ROTTERDAM - Voor de start van de milieuzone in Rotterdam is het al een succes stelt de gemeente. Er zijn al tienduizend vervuilende auto’s uit het stadshart verdwenen.

Vrijdag gaat de milieuzone in Rotterdam van start voor personenauto’s en kleine busjes aan de noordkant van de stad. Hoewel er al in 2007 een vrachtverbod voor het centrum is ingevoerd en vorig jaar een verbod voor vrachtwagens op de ’s Gravendijkwal, is de luchtkwaliteit nog steeds bedroevend in Rotterdam.

,,Iedere Rotterdammer heeft recht op gezondere lucht. Roet is de grootste boosdoener voor de gezondheid omdat het diep in de longen doordringt. Autoverkeer is met 50 procent de grote veroorzaker van het aandeel roet in de lucht’’, weet verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (Duurzaamheid).

Vandaar dat hij de milieuzone uitbreidt. ,,Dieselauto’s van voor 1 januari 2001 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mogen niet meer in de milieuzone. Dat past bij de leefbare, aantrekkelijke én gezonde stad waar Rotterdammers prettig kunnen wonen.’’

Al sinds oktober voert de gemeente actief campagne om iedereen van de milieuzone te vergewissen. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, zegt een gemeentewoordvoerder. ,,We begonnen met 15.000 vervuilende auto’s in de zone, nu zijn dat er nog maar vijfduizend.’’

Door vroegtijdig te waarschuwen voor de gevolgen hoopte de gemeente al dat mensen actie zouden ondernemen. Dat kan door een auto in te ruilen voor een minder schadelijk model, geheel wegdoen en met de fiets of het ov of gebruik te maken van de sloopregeling van de gemeente.

De regeling is populair. ,,In totaal zijn er 6560 aanvragen ingediend, dit betekent dat hun auto in aanmerking voor sloop komt. Ze moeten hem dan nog daadwerkelijk laten slopen en een bewijs leveren’’, aldus de zegsman van de gemeente.

Daarvan is al een deel officieel verwerkt. ,,Het aantal daadwerkelijk gesloopte auto’s waarvoor mensen een slooppremie hebben gekregen is 2654.’’

Wie geen afstand kan doen van zijn auto zal een list moeten bedenken. De gemeente heeft al aangekondigd van 1450 parkeervergunninghouders in de milieuzone de parkeerprivileges in te trekken per 1 mei 2016. Omdat de stad meebetaalt aan de vergunning maar wel inzet op schonere lucht ziet het college er geen nut in om vervuilende auto’s deels op de gemeentekas te kunnen laten parkeren in de milieuzone.

Daarnaast volgt na de gewenningsperiode van 1 januari tot 1 mei een repressief beleid. Wie dan in de milieuzone rijdt met een auto die daar niet meer mag komen is per keer negentig euro kwijt.