Nieuws
466150
Nieuws

Hoe zit het nu echt met

Wat is gezonder: een oliebol of een appelflap?

De jaarwisseling komt er weer aan en dat is natuurlijk reden voor een hapjes- en drankjesspektakel van oliebollen, appelflappen en champage. Maar hoe slecht is zo’n oliebol nou echt voor je? En kun je beter aan de kinderchampagne dan aan de alcoholische variant als je aan de lijn bent? VROUW zocht het uit.

Oliebollen

Tuurlijk hoeven we jullie niet te vertellen dat een oliebol calorierijk is. We weten allemaal dat De Bol niet direct in de categorie ‘gezonde snacks’ valt. Maar hoe slecht is slecht? 

In één oliebol zitten gemiddeld zo’n 170 calorieën. Dat valt eigenlijk best mee als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een donut (240 calorieën) of een gevulde koek (435 calorieën).

Spelt of volkoren oliebol

Om nog gezonder te doen, grijpen sommige mensen misschien naar de speltoliebollen, maar volgens voedingswetenschapper Liesbeth Smit is dat helemaal niet nodig. “De soort graan maakt niet uit. Beide oliebollen bestaan uit bloem en ze worden allemaal gefrituurd, dus het is helaas allemaal even (on)gezond. Zolang er geen volkoren oliebollen zijn, is er geen ‘gezondere’ variant van de oliebol.”

Appelflappen en appelbeignets

Dan maar aan de appelflappen, want appels zijn tenslotte gezond, nietwaar? Helaas...een beetje appelflap bevat gemiddeld zo’n 340 tot 400 calorieën. Je kunt dan beter voor een appelbeignet gaan, waar aanzienlijk minder calorieën in zit: rond de 190 per stuk.

Waar het verschil 'm in zit? Een appelflap bestaat uit een mengsel van appel, rozijnen, suiker en kaneel en gaat met een plak bladerdeeg de oven in. Een appelbeignet is alleen een stuk appel dat door het beslag wordt gehaald en vervolgens wordt gefrituurd. Dat laatste levert toch een ‘gezonder’ hapje op.

Champagnemoment

Natuurlijk moet er om twaalf uur ook nog geproost worden met een glaasje bubbels. Volgens Smit is het belangrijk om je te beseffen dat alcohol an sich je niet dik maakt, maar dat het wel extra calorieën zijn die je naar binnen werkt.

“Je drinkt niet omdat je honger hebt, dus alles wat je drinkt is ‘extra’. Drie glazen champagne bevatten ongeveer evenveel calorieën als twee  boterhammen met pindakaas. Alcohol is niet gezond, al vanaf één glas alcohol per dag zie je een hoger risico op allerlei ziektes en binge-drinken (meer dan 5 glazen op een dag) is geassocieerd met een 45% hoger risico op coronaire hartziekten. Je kan beter geen alcohol drinken en als je het wel doet, doe het vooral met mate en wissel regelmatig af met een glas water.”

 

En wat als je echt gezond wilt eten en drinken met oud en nieuw? Lees dan verder op VROUW.nl