Nieuws

Tesla op afstand populairste elektrische auto dit jaar

Alleen met duizenden euro's aan extra subsidie per auto gaat het lukken automobilisten in een elektrische auto te krijgen. Nu vinden particulieren deze modellen nog veel te duur en vrezen de beperkte actieradius. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereniging Elektrische Rijders. Verkopen van auto's met een stekker stijgen langzaam. Vooral dankzij de populariteit op de zakelijke markt. De eerste elf maanden van dit jaar werden er iets meer dan 9000 accu-auto's op kenteken gezet. Net zoveel als in heel 2014. Hoe ziet de markt er nu uit?

Tesla Model S: 1542 exemplaren

Op afstand de best verkochte elektrische auto van het moment. Dat is de Tesla omdat hij als enige  een bruikbare actieradius heeft van zo'n 400 kilometer op één acculading. Daarnaast is de Model S erg in trek onder leaserijders die een auto mogen uitzoeken in de hogere prijsklasse. En vaak een werkgever hebben die graag een groen imago wil uitdragen. Daar hangt wel een prijskaartje aan. De Model S is er vanaf 79.200 euro, maar wie de meest populaire versie kiest, moet 96.200 euro betalen voor de 85D.

Nissan Leaf: 436 exemplaren

De eerste elektrische auto in de Volkswagen Golf-klasse. Verhoudingsgewijs betaalbaar vanaf iets meer dan 30.000 euro in de uitvoering met groter accupakket. Dan is de actieradius volgens de fabrikant 250 kilometer. Eigenlijk alleen populair onder geharde liefhebbers van elektrische auto's vanwege zijn niet heel erg flitsende uiterlijk en interieur.

BMW i3: 382 exemplaren

Münchens eerste elektrische auto. Technisch spectaculair want het chassis is gemaakt van carbonfiber. Hetzelfde lichtgewicht materiaal als waarvan Formule 1-auto's worden geconstrueerd. Daardoor komt de i3 wat gewicht (1170 kilo) betreft in de buurt van normale auto's terwijl de meeste accu-auto's loodzwaar zijn vanwege het grote accupakket. Wat actieradius betreft geen hoogvlieger met slechts 160 kilometer. Optioneel is een klein benzine-aggregaat- een zogeheten range-extender- leverbaar die de batterijen onderweg weer oplaadt.

Renault Zoe: 203 exemplaren

Was het uithangbord voor de elektrische revolutie van het Franse merk die vooralsnog niet heeft doorgezet. De Zoe (vanaf krap 21 mille) is echt als elektrisch model ontworpen auto. Daardoor is het uiterlijk helemaal niet verkeerd. De praktische bruikbaarheid is beperkt met een actieradius van 240 kilometer op één lading. Dankzij een technische verbetering is dat 30 kilometer meer dan de eerste versie van de Zoe haalde.

Lees ook: 'Meer subsidie en laadpalen'

Lees ook: 'Nuchter kijken naar elektrische auto's'