Nieuws/Binnenland

'Theaters moeten op zoek naar publiek'

AMSTERDAM - Theaters en toneelgezelschappen kunnen meer doen om bezoekers te trekken. Ze moeten stukken spelen die aansluiten bij de (regionale) actualiteit of passen bij de doelgroep die ze willen bereiken. Ook moeten ze serieus aan de gang met de Podiumpas, waardoor pashouders voor een vast maandbedrag onbeperkt naar allerlei voorstellingen kunnen. En ze moeten collectief reclame maken.

Dat staat in het rapport Over het voetlicht, dat vrijdag is uitgekomen. In dat rapport onderzoekt een commissie onder leiding van Guusje ter Horst hoe theaters en toneelgezelschappen potentiële bezoekers over de streep kunnen trekken. Want het potentiële publiek is groot. Waar maar 17 procent van de Nederlanders weleens een kaartje voor een voorstelling koopt, zegt meer dan de helft van de Nederlanders dat ze geïnteresseerd zijn in het theater.

Zij ervaren op dit moment te veel drempels, aldus de commissie. Ze vinden theater duur en elitair, ze vinden dat het niet 'over hen gaat' of zijn bang een verkeerde voorstelling te kiezen.