471760
Nieuws

BLIK

Column Jeroen Jongeneel: Files

AMSTERDAM - Waar kómt het toch allemaal vandaan? Dat vraag ik me de laatste weken na jaren van betrekkelijke rust toch weer vaak af. Overal staat het de afgelopen maanden weer muurvast. Ja, het gaat economisch weer wat beter, maar komen die files nu echt daardoor?

Onze voetballende Verlosser stelde ooit dat je overal zo snel mogelijk moest rijden, ’want dan ben je ook weer het snelst van de weg af en is de kans op het veroorzaken van een file het kleinst’. Geen speld tussen te krijgen! En een andere goochemerd, wiens ’oplossing’ ik las, is van mening dat we bij wegversmallingen veel snéller moeten rijden. Want wanneer een bepaalde hoeveelheid verkeer door een smállere toegang moet stromen, dan zal de snelheid hoger moeten zijn om dezelfde hoeveelheid in hetzelfde tijdsbestek te kunnen verwerken’. Natuurkundig eenpluseentje…

Aan de andere kant: gewoon zeggen dat we ermee zullen moeten leren leven, zoals in deze krant door het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving (er wordt wat afgepland in dit land) werd geadviseerd, gaat mij ook te ver. En het verkláárt zeker niet de ronduit plotselinge toename. Meer pakketjes die bezorgd moeten worden? Sorry, maar ik zie in de ochtend- en avondspits zelden zo’n gele DHL-bus. Die rijden in de verkeersluwere uren.

Waar het volgens mij aan ligt? Ik noem twee mogelijkheden. Vooruit, drie. Ten eerste: de zwakste schakel zorgt er in principe altijd voor dat een ketting breekt. En zo zorgt de minder geoefende en te vaak afgeleide (zwakkere) automobilist voor files die eigenlijk niet nodig zijn. Doordat hij/zij niet bij de les is. Niet scheren of lippen stiften in de auto dus en ook zeker van die smartphone afblijven, dan vallen er minder ’gaten’ en sluiten we mooier aan. Echt, dat scheelt.

Ten tweede: sommige files worden bewust gecreëerd. Tikje treurig verschijnsel. Ook de Verkeersinformatiedienst heeft onlangs geconstateerd dat Rijkswaterstaat wel heel erg vlot overgaat tot ’tunneldoseren’, onder meer voor de Leidsche Rijntunnel bij Utrecht. En daarmee onnodig kilometerslange files veroorzaakt. Zie mijn relaas op deze plek, begin februari al. En als toegift: wanneer je een spitsstrook opent, hoef je van mij de toegestane snelheid niet te verhógen, maar je moet die zeker ook niet verlágen, zoals nu vaak het geval is. Een groot deel van het effect dat die extra strook op de doorstroomcapaciteit heeft, gaat ermee verloren.

Tot slot: heeft verkeerspsycholoog Tertoolen, die in deze krant meende dat wij automobilisten zwelgen in zelfmedelijden en dat wij het heerlijk vinden om in de file te staan daarin gelijk? Natuurlijk niet, baarlijke nonsens. Maar hij heeft ervoor gestudeerd, dus ik zal het wel niet snappen. Klagen is echter iets anders dan zelfmedelijden hebben, lijkt me. ’Te vaak een rood kruis, spitsstrook altijd dicht, openbaar vervoer niet mogelijk of het rijdt niet op tijd’, het zouden allemaal drogredenen zijn. O ja?

REACTIES

mail: blik@telegraaf.nl

twitter: @jeroenjongeneel