Review: Animal Crossing: Amiibo Festival (Wii U)

Mario Party heb ik vele uren gespeeld met mijn vrienden. Daarnaast ben ik een groot Animal Crossing-fan. Dus wanneer Nintendo een bordspel aankondigt voor de franchise plus bijbehorende amiibo-poppetjes, ben ik direct geïnteresseerd. Wat kan er mis gaan?

Om maar meteen in huis te vallen Animal Crossing: Amiibo Festival lijkt niet op Mario Party. Als je je daarop instelt, zal de teleurstelling wat minder groot zijn. Want hoewel Animal Crossing zich prima leent voor een leuk en schattig bordspel, hebben de ontwikkelaars een belangrijk element vergeten: de gezonde onderlinge competitie. Er moet wat onderlinge strijd zijn om de overwinning zoeter te maken.

Waar zijn de minigames?

Dat is helaas in Amiibo Festival niet het geval. Het bordspel zelf bevat namelijk geen mini-games, zoals we gewend zijn van Mario Party. Het bord bestaat uit geluks-, pech- en actievakjes. Door jouw Animal Crossing-amiibo tegen de Wii U Gamepad te houden, gooi je op het scherm de dobbelsteen. Vervolgens kun je zien in welke richting je op welk vakje terecht zult komen. Kom je op een geluksvakje, dan nemen jouw gelukspunten toe en verdien je wellicht ook geld. Kom je op een pechvakje, dan verlies je punten en geld. Diegene met de meeste gelukspunten wint uiteindelijk. Van geld word je overigens ook gelukkig. Het geld wordt uiteindelijk omgerekend naar punten.

De gelukspunten hangen dus van de vakjes af, maar jouw hoeveelheid geld is te beïnvloeden. Het bordspel volgt een fictieve maand en elke week vinden er speciale activiteiten plaats. Zo kun je bijvoorbeeld eieren vinden met Pasen. Na de eerste week vindt de knollenverkoop plaats. Op zondag kun je voor een inkoopsprijs knollen kopen. In de dagen erna hoop je vooral op een vakje terecht te komen met een hoge knolprijs zodat je flinke winst kunt behalen. De prijs fluctueert per dag en je mag ook niet te lang wachten. Op zaterdag word je tot een verkoop gedwongen.

De actievakjes zorgen voor wat variatie in het spel. Naast het dobbelen bevat het spel kaarten. Zo zijn er kaarten om alle vakjes te veranderen in geluks- of juist pechvakjes. Of waarmee je een specifiek aantal vakjes vooruit mag, zonder te hoeven dobbelen. Bij Katie kun je deze kaarten ruilen en Nedd verkoopt ze. Ook is er nog de toekomstvoorspelster Katrina. Ze steekt een heel verhaal af en aan het einde krijg je een kaart toegespeeld met de ogen van een dobbelsteen. Heb je een vier gekregen? Dan krijg je steeds geld uitgekeerd als er iemand vier gooit. Dat kan best oplopen. De knollenverkoop en kaarten maken het spel iets spannender, maar het blijft allemaal wat saai.

Er zijn wel minigames

Het is overigens niet zo dat er geen minigames in Animal Crossing: Amiibo Festival. Ze zitten alleen niet in het bordspel verwerkt. Ze zijn buiten het bord om te spelen, maar moeten wel eerst vrijgespeeld worden met gelukskaarten. Zo is er een leuke quiz waarin tal van Animal Crossing-gerelateerde vragen worden gesteld. Erg leuk voor de fans. Ook is er een spelletje waarbij je van een eiland moet ontsnappen en onderdelen gevonden moeten worden om een vlot te bouwen.

Te weinig uitdaging

Animal Crossing: Amiibo Festival voelt niet af en het resultaat is een bordspel zonder spanning. Nintendo richt zich met de game op gezinnen met jonge kinderen, maar ook die willen wel wat meer uitdaging en competitie dan dit. Ik wil niet in herhaling vallen, maar als het bordspel van Amiibo Festival minigames zou hebben gehad als Mario Party, dan was het een veel leukere game geweest. Echt een gemiste kans.

De game is verder met €60 wat prijzig. Daar krijg je naast de game ook twee amiibo-poppetjes en die amiibo-kaarten van Animal Crossing voor, maar het is toch best veel geld voor een bordspel dat niet echt een spelelement heeft. De poppetjes zelf zijn overigens geweldig en absoluut het verzamelen waard. Hopelijk kunnen we ze dan ooit gebruiken bij een nieuwe Animal Crossing voor de Wii U of 3DS.

Bekijk meer van