Nieuws/Binnenland
472014014
Binnenland

Peiling bondsdirectie

ANWB-leden: gebruik vliegtaks voor goedkoper internationaal treinkaartje

Als het aan ANWB-leden ligt, wordt een deel van de vliegtaksopbrengst in de toekomst gebruikt om goedkoper internationaal te kunnen treinen.

Als het aan ANWB-leden ligt, wordt een deel van de vliegtaksopbrengst in de toekomst gebruikt om goedkoper internationaal te kunnen treinen.

DEN HAAG - Bijna 70% van de 4,5 miljoen ANWB-leden zou het een goed idee vinden als de opbrengsten van de nieuwe vliegbelasting in 2021 worden besteed aan het goedkoper maken van internationale treinkaartjes. Dat blijkt uit een peiling van de bondsdirectie.

Als het aan ANWB-leden ligt, wordt een deel van de vliegtaksopbrengst in de toekomst gebruikt om goedkoper internationaal te kunnen treinen.

Als het aan ANWB-leden ligt, wordt een deel van de vliegtaksopbrengst in de toekomst gebruikt om goedkoper internationaal te kunnen treinen.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de wetswijziging om per vertrekkende luchtreiziger op Nederlandse luchthavens vanaf 2021 zeven euro tickettaks te heffen. Daarmee moet jaarlijks 200 miljoen euro worden opgehaald, vooralsnog om de staatskas te spekken.

„De meeste ANWB-leden zijn van mening dat alternatieven voor vluchten tot 600 kilometer met deze tickettaks gestimuleerd kunnen worden. Met name groener vervoer met de hogesnelheidstrein heeft de voorkeur, omdat dat nu veel te duur en omslachtig is. Ook extra subsidies voor elektrisch autorijden zijn een goede besteding”, aldus een ANWB-woordvoerster.

Een minderheid van de Nederlandse automobilisten wil liever dat de inkomsten uit de vliegtaks benut worden voor meer investeringen in schonere en stillere vliegtuigen. Ook een luchthaven in zee wordt genoemd als optie.

Elektrisch taxiën

De Nederlandse luchtvaartsector wil graag dat de vliegtaks gebruikt wordt voor bijvoorbeeld investeringen in bio-kerosine en elektrisch taxiën.

Deze ticketheffing gaat de Nederlandse vliegsector banen kosten, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. Onder meer Frankrijk en Duitsland hebben ook zo’n belasting, maar die hebben grote eigen markten en de opbrengst gaat gericht naar duurzaamheid.

Nederlandse reizigers kunnen volgend jaar voordeliger vanaf onder andere Brussel vliegen als de tickets in Nederland duurder worden. „Een nieuwe vliegtaks heeft geen reëel milieueffect als je het niet Europees benadert”, vindt KLM.