Nieuws
478397
Nieuws

Herrie om einde blauwe envelop

AMSTERDAM - De Nationale Ombudsman bereidt een onderzoek voor naar de digitaliseringsdrift van de Belastingdienst. Sinds deze maand verstuurt de fiscus minder brieven per post. De blauwe envelop waarin wordt gevraagd aangifte te doen moet in 2017 helemaal verdwijnen. Sindsdien regent het klachten bij de Ombudsman.

Al 300 meldingen bereikten het klachtenloket waar burgers hun grieven over de overheid kwijt kunnen. Die worden op dit moment allemaal geanalyseerd door een speciaal team om te bezien welke actie nodig is. „De overheid moet toegankelijk zijn voor iedere burger”, aldus een woordvoerder die verder nog niet wil vooruitlopen op het onderzoek.

Met name onder ouderen zit de schrik er goed in. Volgens Rob Vos van ouderenorganisatie Unie KBO zijn er zorgen over mensen die digitaal niet goed onderlegd zijn en daarom steeds verder achterop raken. „Er moet een vangnet blijven voor deze mensen.”

Drie ouderenorganisaties stelden daarom gezamenlijk een meldpunt in waar tot nu toe ruim 700 bezorgde en verontruste reacties binnenkwamen. Maar Vos verwacht nog veel meer reacties als de oproep in een oplage van 200.000 binnenkort op papier op de deurmat van veel ouderen landt.

Overheidsorganisaties, waaronder gemeenten, die alleen nog maar per email bereikbaar zijn, werden eerder al door de Ombudsman op de vingers getikt. „Die organisaties moeten een alternatief bieden. E-mail is niet voldoende”, aldus de zegsvrouw.

In verband met de aanslagen in Parijs heeft de Belastingdienst de campagne ’vaarwel blauwe envelop’ deze week stilgelegd. Het televisiespotje, waarin op ’ludieke wijze’ afscheid wordt genomen van de gevreesde envelop, zou in deze tijden niet gepast zijn. Gelijktijdig heeft de fiscus extra telefonische ondersteuning toegezegd om mensen te helpen bij de digitalisering van zijn diensten.