Nieuws
478931
Nieuws

Mogelijk verbetering wijnassortiment

'Ahold valt online niet in te halen'

Utrecht - De online activiteiten van Ahold zijn een ondergewaardeerd onderdeel van het supermarktbedrijf. "Het bedrijf valt de komende jaren, zeker in Nederland, eigenlijk niet in te halen op de online markt. Verwacht wordt dat Ahold zijn voorsprong nog verder zal uitbouwen.” Dat stelt analist Patrick Roquas van de Rabobank.

De huidige groei van bezorging gaat nauwelijks ten koste van de winkelomzetten, stelt de Rabo-analist. “Men boort een groep nieuwe klanten aan. En dat terwijl er nauwelijks tot geen concurrentie is. Eigenlijk stel ik vast dat als een supermarktbedrijf niet actief is in online, dan alle groei aan je voorbij gaat. Dan is het moeilijk om marktaandeel vast te houden.”

De supermarktketen overweegt om klanten een bezorgingsabonnement aan te gaan bieden, zo verwacht Roquas. “Je moet dan denken om dat je klanten een contract van 120 euro per jaar aanbiedt voor de bezorging, waarbij je onbeperkt kunt bestellen. Amazon test dat al succesvol uit. En als je iedere week wat bestelt bij Albert Heijn, is dat een flinke verlaging van je huidige wekelijkse bezorgkosten. Je maakt bovendien klanten heel loyaal. Het past heel erg in een beleid om de trouwe klant te belonen.”

Daarnaast gaat Ahold proberen de service persoonlijker te maken op het gebied van bijvoorbeeld prijs, aanbiedingen en bezorging.  Voor de rest gaat Roquas ervan uit dat Albert Heijn zijn wijnassortiment gaat verbeteren, om daar ook punten te pakken.

“Nu wordt de consument in de supermarkt doodgegooid met aanbiedingen. Dat zorgt ervoor dat veel klanten van supermarkt wisselen. De loyaliteit vermindert door al die prijsconcurrentie.”

De online omzet van Albert Heijn was vorig jaar 250 miljoen euro. Dat zou dit jaar zomaar naar 325 miljoen euro kunnen stijgen. Samen met Bol.com en het Amerikaanse dochterbedrijf Peapod komt de online omzet van Ahold dan uit op 1,7 miljard euro. Als de groei in dit tempo doorgaat, halen ze met gemak het doel van 2,5 miljard online omzet in 2017. Dan zal het zelfs eerder 3 miljard euro worden.”

Zelfs in vergelijking met een paar grote internationale partijen, is Ahold dan een online bedrijf van belang. “Zalando zet zo’n 3 miljard euro om; Ocado doet een omzet van 1 miljard pond. Dat zijn toonaangevende partijen. Weliswaar niet zo toonaangevend als Amazon en Alibaba, maar ze doen het echt goed.”

Roquas: “Ik heb echt het gevoel dat Albert Heijn de markt naar zich toe kan halen. Jumbo gaat ook bezorgen. Dat wordt waarschijnlijk een concurrent. Van alle andere initiatieven is nog onduidelijk of dat binnen een paar jaar directe concurrenten kunnen worden van Albert Heijn. Dus in de Nederlandse markt is er beperkte concurrentie. Daar kan Albert Heijn zijn voordeel mee doen. In Engeland bijvoorbeeld, bieden alle supermarktketens bezorging aan. Daar is een slagveld om de online klant gaande dat we hier in Nederland niet kennen.”

Na Nederland komt België aan de beurt. “Delhaize, waarmee Ahold gaat fuseren, is eigenlijk zwak online. Daar is nog een hele interessante slag te maken, omdat de markt nog heel versnipperd is, maar ook omdat het bezig is om Bol.com uit te rollen in België.”

Dit jaar zal Ahold met zijn online activiteiten in Nederland door de grens van 1 miljard euro breken.

De andere grote partijen op de Nederlandse markt zijn:

2. Wehkamp, 500 miljoen euro omzet

3. Zalando, 416 miljoen euro omzet

4. Coolblue, 300 miljoen euro omzet

5. Thuisbezorgd.nl, 230 miljoen euro omzet

6. Hennes & Mauritz, 162 miljoen euro omzet