Nieuws
479220
Nieuws

Fiat 124 Spider: géén badge-engineering

LOS ANGELES - In het verleden is Fiat Chrysler Automobiles met badge-engineering (Fiat- en Lancia-logo’s plakken op Dodge- en Chrysler-modellen) behoorlijk de mist in gegaan. Voor deze 124 Spider, die op basis van de Mazda MX-5 wordt gebouwd, moest daarom het roer om. Onderhuids is nog steeds Japanse techniek te vinden, maar zaken als de carrosserie en krachtbron komen uit eigen keuken.

Overigens doet Fiat net of de 124 Spider een compleet eigen creatie is, want over de samenwerking met Mazda zwijgt Fiat in de eerste informatie. Fiat neemt verschillende componenten van Mazda over, zoals het platform en onderstel. De ontwerpers in de Centro Stile-designstudio in Turijn hebben de roadster wél een eigen gezicht proberen te geven. Leuk detail zijn de powerdomes op de motorkap: een verwijzing naar de tweede generatie 124 Spider. Destijds waren die powerdomes noodzakelijk om grotere motoren onder te brengen. Het interieur van Mazda vond Fiat kennelijk prima, want dat is identiek aan die van de Mazda MX-5, afgezien van de Fiat-badge op het stuurwiel natuurlijk. Dat betekent overigens ook dat Fiat profiteert van voorzieningen van Mazda, zoals een optioneel zeven inch touchscreen, een USB-aansluiting, Bluetooth-connectiviteit, een 3D-nagivatiesysteem en een optionele Bose-geluidsinstallatie.

140 pk - 240 Nm

De Mazda MX-5 is leverbaar met een 131 pk sterke 1.5 of 2.0 met 160 pk. In tegenstelling tot die Japanner levert Fiat niet twee maar slechts één krachtbron: een 140 pk en 240 Nm sterke 1,4 liter viercilinder MultiAir-turbomotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die de achterwielen aandrijft. Voorlopig blijft het bij deze motor, maar op de planning staat eveneens een Abarth 124 Spider. Dat model krijgt aanzienlijk meer vermogen (200+ pk) en een sportievere set-up. Dat heeft ook gevolgen voor de prijs. De prijsstelling van de Fiat 124 Spider zal nagenoeg gelijk zijn aan die van de Mazda MX-5 (reken op ongeveer 30.000 euro). De Abarth-uitmonstering positioneert Fiat hoger in de markt. Over het gewicht en prestaties van de 124 Spider doet Fiat nog geen uitspraken.

Er is keuze uit een 124 Spider of een Lusso-uitvoering (Luxury). Deze Lusso-versies hebben 17 inch lichtmetaal, een in zilver gespoten A-stijl en rollbarbeschermkappen, verchroomde uitlaatstukken, mistlampen, lederen bekleding en automatische airco. Fiat levert de tweezitter in de kleuren Rosso Passione (rood), Bianco Gelato (wit), Nero Vesuvio (zwart metallicc), Grigio Argento (grijs metallic), Grigio Moda (donkergrijs metallic) Bronzo Magnetico (brons metallic), Azzurro Italia (blauw metallic) Bianco Ghiaccio (crème wit).

124 Spider Anniversary

De 124 Spider beleeft zijn wereldpremière tijdens de Los Angeles Auto Show eind november. Hij komt vervolgens in de zomer van volgend jaar op de Europese markt. Ter introductie van de roadster bouwt Fiat in een oplage van slechts 124 stuks de 124 Spider Anniversary. Deze 124 exemplaren zijn allemaal genummerd en alleen leverbaar in de kleur Rosso Passione in combinatie met zwart lederen stoelbekleding. De type-aanduiding 124 Spider debuteerde in november 1966 op de Turin Auto Show op een tweepersoons cabriolet met softtop. Wat dat betreft is de komst van deze 124 Spider dus historisch gezien verantwoord. Zij het met hulp van Mazda.

Kijk voor de uiterlijke verschillen met de Mazda MX-5 op Autovisie.nl