Nieuws

Duurder uit met taxfree op Schiphol

Schiphol - Luchtreizigers worden massaal genept bij taxfreeaankopen op Schiphol. Dat zegt de Consumentenbond, die de prijzen van winkels achter de douane vergeleek met die aan boord en bij webshops.

Zo kost een literfles whisky van het merk Chivas Regal 41 euro op Schiphol, terwijl dezelfde fles voor 28,95 euro is te bestellen op internet. Zelfs met de 5 euro bezorgkosten meegerekend, is de consument met btw dus nog altijd zeven euro goedkoper uit. Een ander voorbeeld: voor het herenluchtje Le Male van Jean Paul Gaultier moet op Schiphol 48 euro worden betaald, terwijl deze in een webwinkel 29 euro kost.

Op een enkele aanbieding na is de luchthaven nooit de goedkoopste plaats om parfum, drank, sigaretten en luxeartikelen te kopen, zegt de bond. „Ondanks de zogenaamde laagsteprijsgaranties van See Buy Fly-winkels”, zegt baas Bart Combée.

In eigen zak

In 1999 werd taxfree-winkelen afgeschaft voor reizigers binnen de EU. Passagiers naar bestemmingen buiten de EU mogen nog wel steeds belastingvrij shoppen. Om te voorkomen dat mensen afhankelijk van hun bestemming een andere prijs zouden moeten betalen, hebben de winkeliers op Schiphol afgesproken de prijzen voor EU- en niet-EU-bestemmingen gelijk te trekken.

„De meeste winkels steken het btw-voordeel van See Buy Fly voor vliegreizen buiten de Europese Unie echter in eigen zak. Behalve voor tabak zijn die prijzen gelijk aan wat passagiers binnen de EU betalen. Terwijl daar wel btw moet worden afgedragen”, aldus de bond.

De Schiphol-woordvoerster noemt dat onzin. „Het is juist andersom. De winkeliers geven EU-reizigers hetzelfde btw-voordeel om verwarring aan de kassa te voorkomen. Concessiehouders en luchthaven nemen die kosten samen voor hun rekening.”

Huur

De resultaten van het onderzoek verschijnen vrijdag in ledenblad Reisgids. „Er is sprake van misleiding als Schiphol stelt dat vertrekkende passagiers belastingvrij en dus voordelig kunnen winkelen. Het voelt oneerlijk dat er geen prijsverschil is tussen EU en niet-EU”, aldus Combée.

In vliegtuigen en op internet zijn de prijzen volgens het onderzoek in de meeste gevallen lager. Schiphol wijst erop dat de winkels op vliegvelden huur moeten betalen, die online of in de lucht niet nodig zijn.

Ook zijn er forse prijsverschillen mogelijk die vliegmaatschappijen onderling in de lucht hanteren.