Nieuws/Binnenland

John de Mol wil moederbedrijf De Telegraaf samenvoegen met Talpa

Biedingenstrijd om TMG

John de Mol

John de Mol

ANP

Amsterdam - Van onze verslaggevers Na het Belgische Mediahuis heeft nu ook John de Mol plannen om Telegraaf Media Groep (TMG) te kopen. Hij wil het moederbedrijf van deze krant samenvoegen met zijn andere op Nederland gerichte activiteiten om een allround mediabedrijf te smeden.

John de Mol

John de Mol

ANP

Een heel grote verrassing was het niet dat De Mol maandagochtend naar buiten kwam met zijn interesse in TMG. Vorige week zorgde hij al voor onrust in het Belgische kamp door zijn belang in het bedrijf uit te breiden naar ruim 20%. Alle signalen wezen toen al op een mogelijk bod.

Maandagochtend bood hij inderdaad €5,90 per aandeel, 12% meer dan de €5,25 van Mediahuis. De Mol wil TMG samenvoegen met zijn radio-activiteiten en het minderheidsbelang in televisiezender SBS Nederland. „Er ontstaat een onderneming die een betere positie verwerft in een snel veranderend medialandschap”, zo stelde hij maandag in een schriftelijke verklaring.

Daaruit blijkt een andere kijk op de wereld dan die van de Belgen, die hoofdzakelijk een krantenbedrijf zijn. Hoewel de krantensector krimpt, heeft Mediahuis de redacties op sterkte kunnen houden door aan de achterkant efficiënter te werken.

Bij een samenvoeging van TMG en Mediahuis zou NRC Handelsblad, reeds eigendom van de Belgen, bijvoorbeeld op de drukpers van De Telegraaf gelegd kunnen worden. Wat de synergie tussen TMG en Talpa zou zijn, is nog onduidelijk.

Kiezen

Voor de raad van bestuur (rvb) en raad van commissarissen (rvc) van TMG valt er door de interesse van De Mol wel iets te kiezen. Pas dit voorjaar start TMG met online videoplatform Telegraaf VNDG, het pronkstuk van de strategie van ceo Geert-Jan van der Snoek.

Hij kan zijn eigen strategie nu naast de voorstellen van Mediahuis en De Mol leggen. Met Mediahuis werden al gesprekken gevoerd. De Mol heeft zichzelf aan tafel uitgenodigd. Een woordvoerder van TMG stelt dat alle opties zorgvuldig bestudeerd worden.

Waar De Mol vorige week bijna 2% van de aandelen bijkocht, heeft ook Mediahuis niet stilgezeten. Van investeringsmaatschappij Navitas en vermogensbeheerder Delta Lloyd had het al ’irrevocables’ (onherroepelijke toezeggingen) binnen. Zij hebben samen 17,9% van de aandelen in handen.

Het is gebruikelijk dat bij zulke irrevocables onder meer afspraken worden gemaakt over eventuele tegenbieders. De partijen hebben de voorwaarden echter niet bekendgemaakt. Waarschijnlijk kunnen Navitas en Delta Lloyd door het bod van De Mol al onder hun toezeggingen uit.

De Mol is bepaald geen onbekende van TMG. Zijn bedrijf Talpa (Latijn voor ’mol’) is een belangrijke partner voor Telegraaf VNDG, dat de twee partijen vorig jaar bestempelden als een platform voor gezamenlijke (!) ontwikkeling van online video-aanbod.

Radioman

Daarnaast hebben de twee bedrijven hun radio-activiteiten gebundeld. TMG is hierin minderheidsaandeelhouder. Hoewel De Mol zijn vermogen aan tv te danken heeft, ziet hij zichzelf als een radioman. „Mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt”, zei hij een jaar geleden.

Of De Mol zich na een eventuele overname van TMG actief met het bedrijf zou bemoeien, is de vraag. In 2015 verkocht hij tv-productiebedrijf Talpa Media aan het Britse ITV. Daarmee was €500 miljoen gemoeid. Maar als De Mol nieuwe televisieformats blijft afleveren, kan dat oplopen tot ruim het dubbele.

Analist Johan van den Hooven van NIBC stelde maandag in een rapport dat het plan van De Mol een combinatie van ’mooie mediabezittingen’ oplevert. Hij houdt rekening met een bod dat uitkomt op €6,25.

De Vereniging van Effectenbezitters (Veb) reageert enthousiast op het voorgenomen bod van De Mol. Dit is „goed nieuws voor aandeelhouders”, aldus Errol Keyner van Veb. „Wij hopen dat het bestuur en commissarissen van TMG het hogere bod een kans geven.”

Een woordvoerder van Mediahuis liet maandag weten dat het voorstel van De Mol bestudeerd wordt. Een goed ingevoerde bron gaat ervan uit dat één partij altijd wint: John de Mol. „Of hij krijgt het meisje, of hij pakt een enorme winst op zijn aandelen.”