Nieuws/Opmerkelijk

Kerstreclame-rel in Groot-Brittannië

LONDEN - Het is nog geen december, maar de marketing rondom kerst ontploft nu al in Groot-Brittannië. Nadat warenhuis John Lewis met een kerstreclame kwam over de man op de maan, komt Brits supermarktconcern Sainsbury's met een waardige tegenhanger over kerstcalamiteiten van 'ongelukskat' Mog.

Over de hele wereld werd begin november euforisch gereageerd op de kerstreclame van John Lewis waarin een meisje een cadeau stuurt naar 'de man op de maan'. Een ontroerend filmpje dat miljoenen keren is bekeken.

Groot-Brittannië is sinds de nieuwe kerstreclame van Sainsbury's, die gisteren werd getoond, in rep en roer. Geheel in stijl van het ultieme kerstgevoel overtreft de kerstreclame alles. Dat terwijl het bijna traditie is geworden dat John Lewis ieder jaar de beste en meest ontroerende kerstreclame maakt.

In de reclame van Sainsbury's staat kat Mog centraal in het verhaal. Het is een ongelukskat, want het hele huis wordt gemolesteerd door de ongelukjes van de kat. Gelukkig komt het allemaal goed, omdat de hele buurt de familie van Mog komt helpen. Het verhaal is gebaseerd op het Britse kerstsprookje 'Mog's Christmas Calamity' van Judith Kerr waar het publiek dol op is.

Op Twitter wordt er al behoorlijk veel gesproken over welk bedrijf er nu beter is. Volgens de meerderheid en Britse media komt Sainsbury's tot nu toe als beste uit de bus. Zo reageert bijvoorbeeld iemand: "Mog herinnert me meer aan mijn jeugd, het is grappig, verdrietig, maar tegelijk ook vrolijk. Man op de maan is zo onrealistisch."

Bekijk en oordeel zelf. Welke kerstreclame vind jij de beste?