Review: Call of Duty: Black Ops III

Zoals elk jaar de bladeren vallen in de herfst, zien gamers elk jaar tegen het einde een nieuwe Call of Duty verschijnen. Deel drie in de Black Ops-subserie dit keer. Kan het de zegetocht van ontwikkelaar Treyarch blijven ondersteunen?

De eerste twee Black Ops-spellen staan te boek als een frisse wind. De eerste maakte geschiedenis met een originele setting: de koude oorlog, terwijl deel twee een unieke singleplayermodus had waarbij het verhaal anders verliep afhankelijk van hoe je speelde. Wat is er uniek aan deel drie?

Campagne

In elk geval niet de singleplayer-campagne. Waar je in Black Ops II het spel meerdere keren kond doorlopen op verschillende manieren, grijpt Treyarch hier terug op het ouderwetse lineaire model. Je loopt gewoon van punt A naar punt B, knalt de nodige vijanden neer en het verhaal gaat vanzelf verder. Wel aardig is dat je jouw eigen uitrusting kunt samenstellen, inclusief je cyberkracht.

Black Ops III speelt zich namelijk af in de toekomst, waarbij soldaten - zoals jij - een directe link in je hersenen hebt die contact kan maken met computers en robots. Deze link kun je tijdens het spel gebruiken op verschillende manieren, bijvoorbeeld door aanvallende robots voor je te laten vechten, of door ze simpelweg direct in de hens te zetten.

Over het verhaal gesproken: dit is wellicht nog het beste aan de singleplayermodus. De creatievelingen van Treyarch hebben een leuke insteek gevonden om nog iets origineels te vertellen over mensen en hun bionische hulpmiddelen. Van de actie hoeft deze modus het echter niet meer te hebben: er waren letterlijk punten in het spel dat ik me verveelde. Geef de voorgaande spellen daar maar de schuld van: bijna alles is al gedaan in een Call of Duty-game en Black Ops III weet niet echt iets boeiends toe te voegen. Zelfs het feit dat je nu wat mobieler bent en bijvoorbeeld langs wanden kunt rennen, doet niet echt veel.

Multiplayer

Maar goed, de meeste spelers zullen de campagne nooit eens aanraken en gaan direct naar de multiplayer. Deze is gelukkig erg solide te noemen. Je hebt weer de gekende spelmodi zoals Team Deathmatch en Domination, maar ook favorieten als Gun Game zijn weer terug. Uiteindelijk zijn het natuurlijk variaties op 'knal de tegenstanders neer', maar er is voldoende keuze om het voor iedereen leuk te houden.

Nieuw ditmaal is het feit dat je een personage kiest voor je begint. Elk personage heeft zijn eigen unieke kracht. Zo kan Ruin een krachtige 'ground pound' uitvoeren, terwijl Tempest letterlijk kan teleporteren. Uiteindelijk zijn deze krachten simpelweg extra mogelijkheden om de vijand dwars te zittenf, naast alle perks en extra's die je tijdens het spelen al verdient. Het nadeel van dit systeem is overigens wel dat je vooral veel dezelfde gezichten in online matches ziet. Echt een uniek personage maken zit er niet meer in.

Het spel wordt verder wat opgefrist door het feit dat je net als in de campagne een stuk mobieler bent. Je kunt langs wanden rennen, stukken klauteren en af en toe een boost gebruiken. Het is versnelt het speltempo niet zo erg als in Advanced Warfare vorig jaar (wat mijns inziens toch wat vlotter speelde), maar dat zal voor sommige spelers juist een pluspunt zijn.

En dan is er natuurlijk nog de traditionele zombiesmodus, waarin je het samen met andere spelers opneemt tegen hordes gevaarlijke zombies en andere beesten. Je doorloopt net als in Black Ops II verschillende levels en moet onderwijl ook de nodige puzzels oplossen om verder te komen. De spelmodus heeft mij nooit echt aangesproken en de Black Ops III-variant heeft me niet gedwongen deze mening te moeten herzien. Leuk voor de talloze fans, maar wat mij betreft wel meer van hetzelfde.

Degelijk

Waar ik vorig jaar enorm enthousiast was over Advanced Warfare, is dat bij Black Ops III toch een stuk minder. Het is geen slecht spel, maar het voelt wel een beetje als een pas op de plaats. Er zijn nieuwe elementen, vooral in de multiplayer, maar deze hebben niet zo'n impact als bijvoorbeeld de mobiliteit in AW of de unieke campagne in BOII. En hoewel de game verder enorm degelijk is en er uren aan lol uitgehaald kan worden, vind ik het voor een Treyarch-titel een beetje tam spel.

Bekijk meer van