Nieuws/Wat U Zegt

Lezers: overtreding rijverbod nooit te voorkomen

Uitslag Stelling: ’Moeilijk te controleren’

Iemand een rijontzegging opleggen heeft geen zin als je de straf niet kunt handhaven. "Alles valt of staat bij controle, en juist hier ontbreekt het aan". Om die reden vindt bijna de helft van de stellingdeelnemers een rijontzegging een wassen neus.

Dat het makkelijk is om zo'n rijverbod te omzeilen bleek deze week. Een hardrijder uit Baambrugge die in 2011 een dodelijk ongeluk had veroorzaakt en drie jaar achter de tralies had gezeten, stapte na zijn vrijlating ondanks een rijontzegging van acht jaar weer doodleuk in de auto en veroorzaakte opnieuw een ongeluk.

Tegen zulke gewetenloze mensen is geen kruid gewassen, constateren veel respondenten. "Zij hebben lak aan alles. Ik zou het in mijn broek doen en het niet in mijn hoofd halen om tijdens een rijontzegging in een auto te gaan rijden", zegt iemand.

Voor mensen met verantwoordelijkheidsgevoel is het een prima straf, meent ruim de helft, want die zullen zich er aan houden, "maar de asocialen die niets te verliezen hebben en waar niets te halen valt, wagen het erop". En het is niet zo gek dat zij de gok wagen, vinden veel respondenten, want de pakkans is toch heel erg klein.

Er worden jaarlijks 16.000 verboden opgelegd aan automobilisten die een forse snelheidsovertreding begaan of met een flinke slok op rijden. Uit controle blijkt dat vijf procent van de mensen met een ontzegging toch rijdt. "Maar aangezien er maar weinig controles gehouden worden, kan men vermoeden dat veel meer mensen met een ontzegging af en toe weer achter het stuur zit", verklaart een respondent.

Ruim driekwart pleit voor meer verkeers- en alcoholcontroles en vrijwel iedereen vindt dat de politie automobilisten bij controles vaker om het rijbewijs moet vragen. Een deelnemer zegt: "Ik rijd al ruim 50 jaar en heb tijdens controles hooguit drie keer mijn rijbewijs moeten tonen".

Volgens menig respondent heeft een rijontzegging pas zin als ook de auto in beslag wordt genomen en er een flinke boete wordt opgelegd als stok achter de deur. Een deelnemer stelt een landelijk registratiesysteem voor waardoor het voor deze mensen niet mogelijk is een auto te kopen of huren. Anderen zien meer in een training die het gedrag probeert te veranderen of een taakstraf in bijvoorbeeld een revalidatiekliniek. "Laat deze mensen zien wat de gevolgen zijn van hun wandaden. Je moet ze shockeren, dan gaan ze nadenken."

Veertien procent vindt dat de rechter bij het opleggen van de straf rekening moet houden met automobilisten die hun auto nodig hebben voor hun werk, de meesten echter zijn daar op tegen. "Dan ontstaat er willekeur."

Wie ondanks een rijontzegging toch achter het stuur kruipt, moet permanent zijn rijbewijs worden afgenomen. Daar zijn de deelnemers heel stellig in. Voor sommige respondenten gaat dit nog niet ver genoeg: "De enige manier om er zeker van te zijn dat men niet achter het stuur kruipt is permanente opsluiting."

Sommigen hebben hun hoop gevestigd op de techniek om bestuurders met een rijverbod te beletten auto te rijden. "Er zal best een technisch snufje te bedenken zijn. Laat techneuten zich daar eens in verdiepen zodat er een oplossing komt voor deze 'moordenaars' in het verkeer."