Nieuws

Heineken tussen yoghurt en vla

AMSTERDAM - De vers geperste jus d'orange rukt op in de supermarkt en melkliefhebbers zweren bij een glas direct van de koe, maar ook bierbrouwer Heineken springt nu in op de vers-trend.

Vanaf volgende week zijn de bierflesjes van de brouwer ook te vinden in het koelvak tussen zuiveldrankjes en vers vruchtensap.

Heineken lanceert daarvoor Heineken 'Extra Vers', waarbij het haar biertje letterlijk in een nieuw jasje stopt. Direct vanaf de brouwerij worden de groene flesjes ingepakt in een papieren folie en gekoeld naar de supermarkt gereden.

Volgens Willem van Waesberghe, meesterbrouwer bij Heineken, blijft de smaak van het bier daarmee zo dicht als mogelijk bij de pure smaak uit de brouwerij. Ook is het ingepakte bier volgens de brouwer extra beschermd tegen tijd, temperatuur en licht waardoor het beter houdbaar blijft.

Volgens biersommelier Fiona de Lange klopt dit, al blijft ze het vreemd vinden dat brouwers als Heineken en Grolsch recent van bruine naar groene flesjes zijn overgestapt. ,,Het oogt wellicht mooier, maar groen glas houdt de kwaliteit minder goed vast."

,,Door extra papier en koelen blijft de smaak langer goed. En hopelijk voedt het ook de consument op en ontdekt deze dat pils toch echt lekkerder is wanneer je het koel en donker opslaat en niet te oud laat worden", aldus de De Lange, die zelf om die reden liever bier uit blik dan uit de fles drinkt.