Nieuws/Binnenland

Ouderen klagen over einde blauwe envelop

AMSTERDAM - Het loopt storm bij het meldpunt ‘Dag blauwe envelop’, waar ouderen hun zorgen kunnen uiten over het verdwijnen van de blauwe belastingenvelop. Woensdag opende de klaagbaak, een dag later staat de teller al op ruim driehonderd reacties.

Ouderenbonden Unie Kbo, Anbo en Pcob riepen meldpunt in het leven om de mening van hun achterban over het verdwijnen van het aangiftepapier te peilen.

De vlieger ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ van de Belastingdienst lijkt niet op te gaan voor veel ouderen: er wordt massaal geklaagd. Meer dan een miljoen ouderen heeft geen computer of internetverbinding.

Net als bij veel bedrijven en banken is ook bij de fiscus het digitale tijdperk aangebroken. Het is de bedoeling dat op termijn al het berichtenverkeer tussen de Belastingdienst en burgers digitaal verloopt. Vanaf 2016 stuurt de fiscus bijvoorbeeld alle berekeningen van toeslagen digitaal.

En daar zijn heel veel senioren van geschrokken, stelt ouderenbond Unie Kbo. „Dat we na een dag al zoveel telefoontjes hebben ontvangen, zegt natuurlijk wel iets”, benadrukt directrice Manon Vanderkaa. „Ouderen maken zich zorgen omdat ze niet weten hoe ze online aangifte moeten doen.”

Een tweede probleem dat de kop opsteekt is dat 1,2 miljoen ouderen helemaal niet over internet of een computer beschikken. Deze mensen dreigen volgens Unie Kbo te worden buitengesloten door het rappe tempo waarin onze samenleving digitaliseert. Woordvoerster Hagar Roijackers: „We snappen dat verandering zoals het verdwijnen van de blauwe envelop nodig zijn, maar veel ouderen zijn er echt nog niet klaar voor.”

Volgens een woordvoerder van de Belastingdienst zal de digitalisering niet hals over kop worden doorgevoerd: „Om de mensen er aan laten wennen aan digitale post, voeren we het gefaseerd in. Aan iedere nieuwe berichtenstroom die verplicht digitaal wordt, zal steeds een gewenningsperiode van twee jaar voorafgaan. Tijdens deze gewenningsperiode zal de Belastingdienst berichten zowel per post als digitaal versturen."

Roijackers stelt dat de overheidsinstantie onvoldoende heeft nagedacht over problemen die ontstaan nu invoering van het digitale systeem. „Er is helemaal geen vangnet voor ouderen zonder computer. Hoe zit het bijvoorbeeld met de veiligheid? Senioren zonder internet moeten iemand anders machtigen hun aangifte te doen. Maar dat maakt hen afhankelijk en het is natuurlijk niet de bedoeling dat DigiD-codes in verkeerde handen vallen.”

Vanderkaa stelde de zorgen van de bellers aan de kaak bij de Belastingdienst. Die zegde toe te zorgen voor een vangnet voor ouderen die buiten de boot vallen. Vanderkaa: „Daar zijn we heel erg blij mee.”

Bekijk meer van