481063
Binnenland

Review: Rise of the Tomb Raider

In 2013 leerden we een jonge en erg naïeve Lara Croft kennen in de reboot van Tomb Raider. De archeologe is in de tweede game, Rise of the Tomb Raider, sterker en vooral vastberaden. Door niets of niemand laat ze zich tegenhouden om het onderzoek van haar vader af te ronden.

De gebeurtenissen die Lara heeft meegemaakt op het gruwelijke eiland in de eerste Tomb Raider blijken een connectie te hebben met het onderzoek dat Lara’s vader jaren eerder heeft uitgevoerd naar onsterfelijkheid. Het kostte hem echter het leven. Toch wil Lara per se verder gaan waar hij gebleven was. Daarmee krijgt ook zij de gevaarlijke organisatie Trinity achter zich aan.

Trinity is een eeuwenoude organisatie die in naam van god ketters uitroeit. Eén van hen is een profeet, die volgens de overlevering onsterfelijk zou zijn geweest. Trinity zette alles op alles om hem de mond te snoeren en de bron van onsterfelijkheid te vinden. Dat mislukte echter. Nu hoopt men via Lara alsnog achter de vindplaats te komen. Dat wil echter niet zeggen dat ze haar graag in leven houden. Meer dan eens proberen de soldaten van Trinity haar om zeep te brengen.

Gezellig kampvuur

Een andere vijand van Lara is de natuur. Ze krijgt het flink te verduren tijdens missies op onherbergzame plekken in onder andere Syrië en Siberië. Lawines, beren en wolven maken het leven van Lara niet bepaald gemakkelijk. Gelukkig staat Lara in deze game haar mannetje. Ze vindt onderweg materialen om een pijl en boog te maken, wapens te verbeteren en genezende zalfjes en gif te maken. Dit gebeurt grotendeels bij het kampvuur.

Daar kun je ook de vrijgespeelde vaardigheidspunten inzetten om de skills van Lara op het gebied van vecht-, jacht- en overlevingstechnieken te verbeteren. Het is mogelijk om je in de game alleen te concentreren op het hoofdverhaal. Maar het zijn de zijmissies die bijdragen aan de punten. Door deze uit te voeren wordt Lara sneller sterker, dan wanneer je door de game racet.

Hoewel Lara vooral alleen te werk gaat, kom je gelukkig ook in contact met andere mensen. Zo is er vooral in het begin de goede vriend Jonah die haar bij staat in Siberië, maar af moet haken na de lawine. In Siberië maakt Lara ook contact met de lokale bevolking die te lijden heeft onder Trinity. Ze moet hen eerst overtuigen van haar goede bedoelingen, maar uiteindelijk blijkt wederom dat de vijand van jouw vijand een vriend is.

Kies jouw eigen stijl

Chaotische gevechten zijn niet helemaal mijn sterkste punt. Daarom is het fijn dat je de mogelijkheid hebt om je te verstoppen en rond te sluipen en zo als een guerrilla de vijandelijke manschappen rustig één voor één uit te schakelen. Daarbij komt de pijl en boog goed van pas, want die maakt minder lawaai dan een pistool. Mocht je de gevechten nou echt te moeilijk vinden dan kun je de moeilijkheidsgraad terugschroeven naar ‘avonturier’. Daarbij ligt de focus meer op Lara en zijn de gevechten makkelijker. Wie juist méér uitdaging wil, kan kiezen voor ‘ervaren plunderaar’ of ‘overlever’.

Wat echter niet simpeler wordt zijn de puzzels. Er zit een hintsysteem verwerkt onder het rechterpookje van de controller, maar dan nog moet je zelf op onderzoek uit om stap voor stap uit te vogelen hoe je op schijnbaar ontoegankelijke plekken komt en belangrijke artefacten vindt. Onderweg vind je ook verslagen en geluidsopnames van dan wel Trinity als de volgers van de profeet. Deze zijn speciaal ingesproken en dragen bij aan het verhaal. Het is interessant om te horen hoe het gevecht honderden jaren geleden verliep of achter de beweegredenen te komen van iemand die zich aansluit bij Trinity.

Geweldig avontuur

Rise of the Tomb Raider is een geweldig avontuur voor het najaar. De concurrentie is momenteel pittig met games als Fallout 4, maar Lara kan deze prima aan. Ze blijft één van de meest fascinerende game-iconen. Het verhaal van de game zit goed in elkaar, de gevechten zijn spannend en de puzzels pittig. Ik kan het zelf erg waarderen dat men veel moeite heeft gedaan voor de historische diepgang in de game. Het maakt het pakket helemaal compleet.

Het enige minpunt wat ik kan bedenken is dat Rise of the Tomb Raider momenteel exclusief verkrijgbaar is voor de Xbox One en Xbox 360. Het is dus jammer dat niet alle Tomb Raider-fans meteen aan de slag kunnen. Naar alle waarschijnlijkheid komt de game pas eind 2016 uit voor de PlayStation 4. Pc-gamers komen naar verwachting begin 2016 aan de beurt.