Nieuws/Binnenland
481338
Binnenland

COLUMN HARRY

Kunt u supersnel ankeren?

Harry Dekkers is behalve Commandant van de Zr. Ms. Urania ook watersporter. Speciaal voor de Vaarkrant schrijft Dekkers regelmatig een column. Vandaag schrijft hij over de noodzaak om ervoor klaar te zijn dat het anker ineens uitgegooid wordt - bij uitval van de motor bijvoorbeeld.

U heeft net een heerlijke dag gevaren met een prachtige ‘bakstag wind’ van 6 Bft en een strak blauwe lucht. U nadert een sluis, bijvoorbeeld het Naviduct in Enkhuizen, en heeft ‘groen licht’ om de sluis binnen te varen. Op 100 meter bovenwinds van het ‘ remmingswerk’ van de sluis slaat u achteruit om de vaart uit het schip te halen. En dan gebeurt er helemaal niets. Behalve het gieren van de wind hoort u niets en de toerenteller staat op nul … de motor is afgeslagen en u drijft met 4 knopen en 6 Bft in de kont richting de sluis. Wat gaat u doen? Heeft u nog een ander alternatief dan het binnenvaren van de sluis en hopen dat u het schip op een achtertros kan afremmen?

 

Het mag duidelijk zijn dat u een dergelijke situatie liever wilt vermijden maar nogmaals … wat doet u als het toch gebeurt? Onlangs heb ik een dergelijke situatie meegemaakt met de Zr.Ms. Urania met dat verschil dat de wind 8 Bft waaide en dat de Urania 80 ton weegt. Inderdaad niet echt fijn. Aangezien we met bijna 5 knopen richting sluis dreven en niet direct in staat waren om de motor te starten heb ik er toen voor gekozen om in de wind op te draaien en te anker te komen. In 4 meter diep water en met 15 meter ketting hield het anker bij de eerste poging en lagen we op zo’n 80 meter bovenwinds van het remmingswerk ten anker. Nadat de relatieve rust was teruggekeerd kon de motor toch weer worden gestart en zijn we na enige testen anker-op gegaan.

 

De reden dat ik deze ervaring met u wil delen is tweeledig. Enerzijds omdat hier sprake was van de Wet van Murphy. Mijn persoonlijke vertaling van deze wet: “Alles dat fout kan gaan gaat fout en ook op het slechtst mogelijke moment”. In dit geval uitval van de motor op 100 meter van de lagerwal met 8 Bft. Anderzijds het aspect voorbereiding. Als het ankergerei aan boord van de Urania niet in orde was geweest dan waren we geconfronteerd met een zeer onaangename verrassing.

 

Aan u nu de vraag: Hoe goed bent u voorbereid op dit soort ongewenste situaties? Ligt uw ankertros en of uw ankerketting klaar voor gebruik? En wanneer heeft u uw ankergerei überhaupt voor het laatst gebruikt? Mijn bescheiden advies is om hier eens over na te denken en er met uw vaste bemanningslid of –leden over te filosoferen. Dit is niet alleen nuttig maar het is ook gewoon leuk om u verder te bekwamen in ‘uw’ sport. Ik wens u veel gevarieerd vaarplezier zonder al te veel negatieve ervaringen.