Nieuws
481401
Nieuws

Tele2 wil prijzenslag op 4G-markt ontketenen

DIEMEN (AFN) - Tele2 gaat snel mobiel internet aanbieden tegen prijzen die veel lager liggen dan bij de concurrentie. Dat kondigde de prijsvechter woensdag aan. Vanaf donderdag stelt het bedrijf zijn eigen 4G-netwerk, dat komend voorjaar landelijk dekkend moet zijn, open voor nieuwe klanten.

Van de vier telecombedrijven die in 2012 in een veiling een 4G-licentie kochten, is Tele2 het laatste dat daar ook daadwerkelijk gebruik van gaat maken. KPN, Vodafone en T-Mobile bieden al 4G-diensten aan, maar dat denkt Tele2 wel 15 tot 35 procent goedkoper te kunnen.

Nederlanders betalen volgens Tele2 voor Europese begrippen vrij veel voor snel mobiel internet. ,,Wij gaan hier verandering in brengen door de markt in Nederland eens goed op te schudden'', zei topman Jeff Dodds van Tele2 Nederland.

Marktaandeel

Het Zweedse bedrijf biedt sinds 2012 mobiele diensten aan op de Nederlandse markt. Daarbij maakte het tot dusver gebruik van het netwerk van T-Mobile. Voor bellen en sms'en is dat nog steeds zo. ,,Maar als wij gebruik maken van ons eigen netwerk zijn we 85 procent goedkoper uit dan wanneer wij gebruik maken van het netwerk van T-Mobile", aldus Dodds.

Tele2 herhaalde zijn eerder uitgesproken ambitie om het marktaandeel op te vijzelen naar 20 procent. Dat doel moet in 2020 zijn bereikt. Op dit moment maakt tussen de 7 en 8 procent van de mobiele gebruikers in ons land gebruik van Tele2.

Winkels

Dodds erkende dat het bedrijf de komende periode nog flinke kosten zal maken, onder meer voor marketing en promotie, maar ook voor het verder uitrollen van zijn netwerk. ,,Uiteraard zullen wij dat geld willen terugverdienen, maar met lage marges." Volgens de topman verdient Tele2 liever tien keer een dubbeltje dan een keer een euro. De investeringen zijn daarbij volgens hem ook voor de langere termijn.

Vorige maand werd al bekend dat Tele2 ook eigen winkels gaat openen, waarvan de eerste in Amstelveen zijn deuren zal openen. De mobiele aanbieder heeft geen doelstelling voor het aantal winkels.