481457
Binnenland

Review: Fallout 4

Langverwachte games zijn gevaarlijk voor ontwikkelaars. Wat nou als het spel niet aan de hype kan voldoen? Rond Fallout 4 werd deze vraag zeker vaak gesteld. Nu is het spel uit en kunnen we het eindelijk beoordelen.

Laten we bij het begin beginnen: als speler kruip je in de huid van een overlevende van een enorme kernoorlog. Deze heeft de Verenigde Staten compleet verwoest en in het overgebleven puin strijden verschillende facties om de overgebleven grondstoffen.

Verhalen

Net als voorgaande delen laat Fallout 4 je rondlopen in een unieke, wondere wereld waarin je letterlijk kunt gaan en staan waar je wilt. Je wordt natuurlijk in het begin wat bij het handje gehouden, maar daarna is het helemaal aan jou wat je wilt doen. Je kunt het hoofdverhaal volgen, maar tijdens je tochten in en rond Boston - waar het spel zich afspeelt - kom je genoeg andere mensen (en niet-mensen) tegen waarvoor je ook klusjes kunt opknappen. Het mooie is: elk persoon bevindt zich in een compleet unieke situatie. Dat is überhaupt het mooie aan games van ontwikkelaar Bethesda: achter elke hoek vind je een episch verhaal.

Met het verhaal zit het dus wel snor, maar hoe zit het met de kern van het spel: de gameplay? Laat ik het zo zeggen: vond je Fallout 3 of Fallout New Vegas tof? Dan kun je ook met deel vier prima uit de voeten. Aan de kern van het spel is namelijk niet zo gek veel gesleuteld: je rent door de spelwereld, verzamelt wapens en andere voorwerpen, knalt her en der vijanden neer en praat met andere overlevenden.

Er zijn uiteraard wel wat vernieuwingen doorgevoerd. Zo is het VATS-vechtsysteem veranderd. Niet langer stopt het hele spel zodra je deze knop indrukt, maar gaat de tijd langzaam verder. Waar je voorheen alle tijd had om vijanden te selecteren en aanvallen te plannen, zul je nu toch wat meer haast moeten maken. Gelukkig is ook het schieten op zich, buiten VATS, verbeterd, dus het is in sommige gevallen prima mogelijk om zelf te mikken en te knallen.

Bouwen

Helemaal nieuw is het bouwsysteem. Ten eerste kun je in je basis (waarover later meer) vrolijk aan het sleutelen slaan. Wapens, kleding, eten en andere voorwerpen kun je maken van in de wereld gevonden voorwerpen. Handig, maar niet revolutionair.

Wel erg indrukwekkend is dat je nu zelf complete basissen kunt bouwen. Nee, niet één gebouw, maar een complete nederzetting. Of meer dan één, zelfs! Op bepaalde plekken in de spelwereld kun je het bouwmenu openen en kun je complete gebouwen plaatsen, of deze zelf in elkaar zetten door muren, vloeren en daken neer te zetten. Het is echt enorm indrukwekkend hoeveel vrijheid de game biedt bij het maken van je eigen basis.

Als je een solide basis maakt, trek je nieuwe mensen aan die daar vervolgens weer aan het werk gaan. Zij zullen ook de basis verdedigen tegen aanvallen, aangezien al die grondstoffen aanlokkelijk zijn voor vijanden. Uiteraard kun je ook de nodige verdedigingswerken neerzetten om hiervoor te zorgen.

Met deze nieuwe bouwmodus voegt Bethesda letterlijk honderden uren aan spelplezier aan een toch niet hele korte game toe.

Foutjes

Dan de wat minder leuke elementen. Ten eerste is het spel op grafisch vlak niet heel indrukwekkend. Buiten ziet de wereld er nog prima uit, maar vooral binnen heb je te maken met vrij kale omgevingen zonder echt een eigen stijl. Dat is begrijpelijk, gezien wat er allemaal kan en hoeveel van de objecten in de wereld je wel niet kunt manipuleren een aanpassen.

Waar ik minder begrip voor op kan brengen, zijn de vele bugs en technische fouten die het spel plagen. Tijdens het testen ben ik nooit iets tegengekomen waardoor ik niet verder kon, maar vaak genoeg ging er wel wat fout. Ik heb complete gesprekken gevoerd in het spel waarbij zowel het geluid als de ondertiteling het niet deed en ik dus geen idee had van wat er gezegd werd. Toch wel frustrerend. Hopelijk komen er de komende weken de nodige updates uit waardoor het spel wat opknapt.

Must have

De schoonheidsfoutjes nemen echter niet weg dat Fallout 4 een epische game is geworden, in de letterlijke zin van het woord. De game biedt net als voorgaande Bethesda-spellen een open wereld vol verhalen die smeken om verteld te worden. Deze blijven van zeldzaam hoog niveau. Daarbij zorgen de nieuwe elementen zoals het bouwen van basissen voor letterlijk tientallen, zo niet honderden uren extra spelplezier. Wat mij betreft is dit dé must-have game van 2015.

Fallout 4 is getest op de PlayStation 4, maar is ook beschikbaar op de Xbox One en pc.