481492
Binnenland

Aliens neerknallen

Review: Halo 5: Guardians

undefined

Er zijn weinig games waarvan het lot van een spelcomputer afhing, maar Halo is er eentje. Ten tijde van de lancering van de eerste Xbox had producent Microsoft hard een topgame nodig om PlayStation- en Nintendo-fans ervan te overtuigen dat ook deze console het kopen waard was. Inmiddels zijn we bijna vijftien jaar verder en de strategie heeft gewerkt.

Spelers mogen weer in de huid van stoere ruimtesoldaat Master Chief kruipen. De goede man verloor in deel vier zijn beste maatje: de virtuele assistent Cortana. Als hij tijdens een missie echter ineens een signaal van haar oppikt, laat hij alles vallen en snelt hij – tegen de orders van zijn commandanten in – naar haar toe. Aan desertie heeft het ruimteleger van de toekomst echter een broertje dood, dus wordt een team andere – eveneens behoorlijk stoere – ruimtesoldaten achter hem aangestuurd.

In de game manifesteert zich deze achtervolging op een interessante manier. Zo zul je sommige missies als Master Chief spelen, terwijl je in andere juist in de huid kruipt van Locke, de marinier die hem moet inrekenen. Een kat-en-muisspel ontvouwt zich. Door deze spelstructuur wordt het verhaal op een interessante wijze uit de doeken gedaan.

De kern van het spel zelf is verder gelijk gebleven aan die van voorgaande delen: ren door de levels en knal hordes kwaadaardige aliens neer. Toch is het niet allemaal ouwe koek. De makers hebben enkele nieuwtjes geïntroduceerd in de manier waarop het spel speelt. Ten eerste kun je nu tegen kleine muurtjes opklimmen. Dat klinkt als een suffe upgrade, maar in de praktijk word je er veel mobieler door, wat weer goed past bij de kernfilosofie van Halo.

Deze mogelijkheden kun je ook in de verschillende multiplayer-modi gebruiken, waarbij je het online tegen andere spelers kunt opnemen. Nieuw is onder meer Warzone. Hierbij moeten twee teams van twaalf spelers het niet alleen met elkaar uitvechten om punten in het level te veroveren, ook verschijnen constant computergestuurd vijanden om de boel extra chaotisch te maken.

Halo 5: Guardians weet de sterke punten van de oudere Halo-games te combineren met nieuwe spelmogelijkheden die de game niet alleen sterker maken, maar ook toegankelijker voor nieuwkomers.