Nieuws
481496
Nieuws

The Society Shop financiert groei via NPEX-beurs

Amsterdam - The Society Shop wil €2 miljoen ophalen om zijn groei te financieren. Vanaf vandaag kunnen beleggers intekenen op de obligatielening, die begin volgend jaar een notering krijgt aan de NPEX-beurs.

Samen met Jamin en Unique

Jaren geleden, in de jaren negentig, was The Society Shop onderdeel van het miniconglomeraat Goudsmit dat een notering aan de Amsterdamse beurs had. Daarin zaten ook bedrijven als Unique uitzendbureau en snoepwinkel Jamin. In 1996 zette Goudsmit de kledingwinkel in de etalage.

De tijden zijn veranderd, volgens directieleden Hans Beer en Martin Groen. "Er is een groot verschil", stelt Beer. "Dat hele beursgebeuren was toen heel afstandelijk. Nu krijgen we een notering aan de NPEX. Dat zie ik meer als een vriendenclub dan een beurs. Alle personen die daar beleggen, kunnen we persoonlijk benaderen voor een belegging in ons bedrijf. Dat past veel beter bij mij."

Kostenbesparingen en afbouwen voorraden

In de jaren negentig was The Society Shop bovendien een zieltogend onderdeel van het beursbedrijf. Maar nu gaat het volgens het tweetal goed. 2012 en 2013 waren mindere jaren, het bedrijfsresultaat nam in die jaren af door gestegen kosten, maar door kostenbesparingen en het afbouwen van de voorraden staat het bedrijf weer op de rails.

Vorig jaar werd winst gemaakt. "En die gaan we dit jaar overtreffen", zegt het duo. "De kassabonnetjes in onze winkels zijn nog nooit zo hoog geweest als afgelopen jaar. We hebben het gevoel dat we nu moeten doorpakken."

Grote omzetplussen in verbouwde winkels

De groei wordt voor een belangrijk deel gerealiseerd in de verbouwde winkels in Utrecht en Maasmechelen. Die zien er meer uit als hippe kledingwinkels dan als een standaard pakkenzaak. "Daar pakken we omzetplussen van 20 procent", vertelt Groen. "De gemiddelde leeftijd is bovendien veel jonger in die winkels. Dat zijn allemaal nieuwe ambassadeurs. We voelen dat we het daar goed doen. Maar we hebben een financiële buffer nodig om de ombouw van de andere winkels te versnellen."

Lenen bij de bank zien de twee directeuren minder zitten. "Retail ligt onder een vergrootglas bij financiële instellingen. De sector is hard getroffen door de crisis. Banken zijn niet meer zo happig. Terwijl wij denken dat er voor een keten als de onze, vooral omdat we in het hogere segment zitten, en warmte en gezelligheid bieden, groeikansen zijn."

'Een vrouw die weer verliefd wordt'

Met vijftien winkels in Nederland, Duitsland en België, en drie outletstores, is het bedrijf goed voor een jaaromzet van 20 miljoen euro. Online is The Society Shop nog niet aanwezig met een winkel. "Dat gaat wel veranderen volgend jaar", beloven Beer en Groen.

"Maar voor het verkopen van maatpakken is het een lastige plek. Internet drijft op goedkoop en snel. En die wedstrijd kunnen we niet winnen. Wij willen de beste zijn. Bij ons komen man en vrouw binnen, waarbij de man een nieuw pak komt passen. Waar wij voor gaan, is dat die vrouw weer verliefd wordt op haar man. Daar zijn we goed in. Een kille webshop werkt niet voor onze producten. Maar voor standaardproducten als polo's, schoenen en T-shirts zien we wel kansen."

Crisis bij modezaken

Ook The Society Shop, dat vooral drijft op de productie van maatpakken voor mannen, heeft enkele tikken gekregen van de crisis in de Nederlandse modezaken. "Maar, mede omdat wij aan de bovenkant van de markt zitten, was de dip maar beperkt. We komen niet uit een dal."

Twee maanden heeft het bedrijf om de benodigde gelden op te halen. "Maar wat ons betreft zou het geld voor Kerstmis binnen moeten zijn", zegt Beer.

Kansen in Duitsland

Duitsland wordt één van de groeipunten van het bedrijf. "We zien dat we daar kansen hebben", zegt Beer. "Vooral door de drie maanden geleden nieuwe geopende winkel in Montabaur, halverwege Frankfurt en Keulen. Deze vestiging heeft laten inzien dat er meer kansen liggen."

Jaren geleden probeerde The Society Shop het ook al in Duitsland. Dat was geen succes. "Toen probeerden we het met één winkel in hartje Berlijn. Op de Kurfürstendamm. Maar die winkel was te klein en Duitsers hebben autoriteit nodig. Dat moet een jaar of elf, twaalf geleden zijn geweest. Over zes jaar moeten we redelijk voet aan de grond hebben gezet bij onze oosterburen."

De obligatielening van de winkelketen heeft een rendement van 7 procent. "Dat is prachtig", vinden Groen en Beer. "Bij de bank krijg je dat niet in ieder geval. Misschien dat dat lukt op de huizenmarkt in Amsterdam."