Nieuws
481507
Nieuws

Recensies beïnvloeden koopgedrag

Recensies spelen een steeds grotere rol bij het online shoppen, 72 procent van de consumenten laat zich beïnvloeden door klantbeoordelingen.

Voor ruim 7 procent is een recensie doorslaggevend in de keuze voor een product of dienst, terwijl een review voor 34 procent van invloed is, zo blijkt uit onderzoek onder 1500 respondenten van GfK. Voor de helft van de online shoppers geldt dat zowel positieve als negatieve recensies het vertrouwen dat zij in een bedrijf hebben, beïnvloeden.

Miskoop

Reden voor het lezen van beoordelingen, is het verkleinen van de kans op een miskoop. Naarmate de waarde van een product toeneemt, neemt ook het belang van de recensie toe. Belangrijke aspecten van een review zijn gebruikerservaring en informatie over de prijs/kwaliteitverhouding.

Behalve dat shoppers zichzelf willen behoeden voor een verkeerde keuze, willen ze ook anderen waarschuwen. Ruim twee derde van de consumenten plaatst daarom zelf regelmatig een beoordeling, 10 procent doet dat minimaal een keer per maand. Bijna de helft plaatst alleen op verzoek een beoordeling.

Ervaring

Een meerderheid deelt zijn ervaring met een product of dienst alleen als die heel positief, of heel negatief is geweest. De meeste consumenten (68 procent) plaatsen recensies op de website van de aanbieder terwijl de helft dit ook doet op externe beoordelingssites.