Nieuws/Binnenland
482201
Binnenland

'Respect voor vluchtelingen'

DEN HAAG - Religieuze leiders in Nederland en ook politici moeten veel meer de toon zetten als het gaat om het vluchtelingenprobleem. „Dat kunnen ze in deze dagen doen, in de Week van Respect.”

Dit stelt rabbijn Awraham Soetendorp, die tien jaar geleden het initiatief nam om de Dag van Respect op scholen in ons land in te stellen. „Dit destijds na verhevigde onrust in ons land na de moord op Theo van Gogh en Pim Fortuyn.”

Wat in 2006 begon met 120 scholen met een Dag van Respect, is uitgegroeid tot een hele week inmiddels. De afgelopen jaren deden maar liefst 625.000 leerlingen in 25.000 klassen op 3500 basis- en voortgezet onderwijsscholen mee. Vijftig burgemeesters en honderden (lokale) politici stappen vanaf maandag de klaslokalen in en proberen met een persoonlijk verhaal in gesprek te gaan over respect en tolerantie met de leerlingen. Ook werken tien pabo’s in ons land eraan mee; de respectweek is onderdeel van het curriculum om studenten te onderwijzen over het belang van sociale veiligheid, respect en tolerantie in de klas.

Onrust

„Ook nu is er weer sprake van verhevigde onrust in ons land. Het is goed dat te benoemen. De spreekkoren die we horen tégen de komst van de vluchtelingen en de mensen die voorstanders van de komst niet laten uitspreken en bedreigen, zijn vormen van disrespect. Je mag in dit land een verschil van mening hebben, maar praat met respect voor elkaar erover,” vindt de rabbijn.

Heeft de aandacht voor respect de afgelopen jaren geholpen? Soetendorp vindt van wel: „Ik ben ervan overtuigd dat het van betekenis is. Op het moment dat je je levensverhaal vertelt, maak je leerlingen ontvankelijk voor de begrippen respect, tolerantie en discriminatie. Als joodse baby, geboren in 1943, werd ik in een koffer met gaten werd gestopt. Aan een vrouw werd gevraagd of zij de baby in bescherming wilde nemen en zij aarzelde niet. Dat verhaal maakt altijd weer indruk op de kinderen. En maakt ze bewust van respect voor deze vrouw. Het delen van een authentiek verhaal, maakt het begrip respect ineens concreet. En zo heeft iedereen een verhaal. Dat moet verteld worden in klaslokalen. Want het verschil tussen een respectvolle en niet respectvolle burger wordt gemaakt in het klaslokaal. Daarom zijn docenten ook zo belangrijk en gaan we nog lang door met de Week van Respect.”