Nieuws/Binnenland
483008
Binnenland

Gezondheidsraad: geen alcohol meer drinken

DEN HAAG - Helemaal geen alcohol drinken of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Dat is een van de nieuwe richtlijnen over gezonde voeding waar de Gezondheidsraad woensdag mee naar buiten kwam.

Volgens de voorgaande richtlijn uit 2006 mochten mannen nog twee glazen en vrouwen een glas alcohol per dag drinken. Meer dan een alcoholisch versnapering per dag brengt volgens de raad verhoogde risico's mee op beroertes, darmkanker, longkanker en borstkanker. Matig alcohol gebruik kan ook gunstig zijn voor de gezondheid, maar die voordelen wegen volgens de Gezondheidsraad niet op tegen de nadelen.

Minder vlees

Om gezond te blijven moeten mensen volgens de instantie ook meer groente, fruit, volkorenbrood, peulvruchten, noten en vis eten. En juist minder vlees. Ook suikerhoudende drankjes, zoals frisdranken, kunnen beter ingewisseld worden voor drankjes zonder suiker zoals thee, koffie en water. Daarnaast adviseert de raad om boter, harde margarine en bak- en braadvetten links te laten liggen. Die kun je beter vervangen door zachte margarines, vloeibaar bak-en braadvet en plantaardige oliën.

Nederlanders zouden ook veel meer peulvruchten, zoals sojabonen, linzen, kikkererwten en spliterwten moeten eten. Volgens de gezondheidsinstantie is "overtuigend aangetoond" dat daarmee het cholesterol verlaagd kan worden en dus de kans op hartziekten. Nu eet de helft van de bevolking nauwelijks of geen peulvruchten. De raad adviseert ook een keer per week een portie vis, bij voorkeur vette vis.

Vorige week waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie al voor de risico's op kanker bij een overmatige consumptie van rood en vooral bewerkt vlees, zoals bacon, (knak)worstjes en ingeblikt vlees. De Gezondheidsraad sluit zich hierbij aan. "Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees", luidt het advies.

Schijf van Vijf

De richtlijnen worden volgend jaar door het Voedingscentrum verwerkt in een nieuwe schijf van vijf, een hulpmiddel voor het maken van gezonde voedingskeuzen. De Gezondheidsraad baseert de aanpassingen van de adviezen op wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van voeding op de meest voorkomende chronische ziekten zoals hartziekten, diabetes, kanker en dementie. De laatste keer dat de richtlijnen werden geactualiseerd was in 2006.

Ivan Wolffers, oud-hoogleraar sociale geneeskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, snapt dat de voedingsadviezen door velen als ’ietwat spartaans’ worden ervaren.  "Toch is het een verstandige en onvermijdelijke koerscorrectie. Alleen zo is de enorme ziektelast in de samenleving een halt toe te roepen", benadrukt hij tegenover deze krant.

De gezondheidspublicist wijst erop dat we steeds meer voorgeproduceerde voedingsmiddelen zijn gaan nuttigen. "Die producten worden zó geproduceerd dat we ze niet één keer, maar vaker willen kopen en dat ze ook lang(er) houdbaar zijn. Hoe doe je dat? Door er suiker, vet en zout aan toe te voegen. Dat vinden we lekker en we krijgen er een dopaminestoot van. Maar die conservering blijkt heel slecht voor onze gezondheid. "

Volgens professor Wolffers trekken we ook nog weinig tijd uit om de maaltijd te bereiden. "Het gevolg is dat we onze gezondheid schaden: acht procent van de bevolking heeft ouderdomsdiabetes (type II-diabetes). Dat kost alleen al aan medische zorg vijf miljard euro per jaar en nog eens zoveel aan indirecte kosten. En over tien jaar is dat meer dan verdubbeld."