Nieuws

Brussel wil dat Volkswagen onderzoek versnelt

BRUSSEL -  De Europese Commissie heeft Volkswagen aangespoord haar interne onderzoek te versnellen en uit te breiden, Brussel wil snel weten wat de nieuw gevonden overschrijdingen van CO2-waarden bij benzine-auto’s precies inhouden, welke types auto’s het betreft en waar die zijn verkocht.

Volgens de Duitse transportminister Alexander Dobrindt zijn er 98.000 benzinewagens betrokken bij de laatste onthulling van VW dat ook benzinemotoren meer emissie produceren dan officieel aangegeven,dat brengt het totaal aan in Europa afgeleverde auto’s op 800.000, auto’s die vervuilender zijn dan op papier is aangegeven.

Inmiddels is de Commissie in contact getreden met de Duitse toezichthouder Kraftfahrt Bundesamt, de Duitse RDW, die moet bekijken of het interne onderzoek van VW volgens de regels verloopt. Zo niet gaan de Duitse overheid en de Commissie een eigen onderzoek beginnen.

Volgens woordvoerster Lucia Caudet is de Commissie nog niet zo bevreesd dat de geplande CO2-reductie in 2020 niet kan worden gehaald door het schandaal met Volkswagen. „Door de bank genomen zitten we met de reductie van CO2 nu al onder de doelstellingen voor dit jaar, dus er is wat speelruimte. Maar we moeten eerst alle feiten op tafel hebben voordat we op dit punt definitieve conclusies kunnen trekken.”

Mocht toch blijken dat die doelstellingen in gevaar komen, dan kan de Commissie Volkswagen zware boetes opleggen. Alle Europese autofabrikanten hebben zich immers neergelegd bij die doelstellingen om de uitstoot te verminderen. Zo moeten auto’s in 2015 geproduceerd gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer uitstoten (5,6 liter benzine per 100 kilometer of 4,9 liter diesel), in de loop van 2020 moet dan verder zijn teruggebracht tot 95 gram. Dat komt neer op een verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer benzine of 3,6 liter diesel voor dezelfde afstand.

„Laat ik dit echter duidelijk stellen, de Commissie wil de onderste steen boven. Ten behoeve van de consumenten en het milieu, moeten we zeker stellen dat de automobielindustrie de gereduceerde emissielimieten respecteert,” aldus Lucia Caudet. De Commissie heeft inmiddels ook contact opgenomen met de Amerikaanse milieubewaker Environmental Protection Agency.

De lobby-organisatie voor de automobielindustrie in Brussel, de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), wacht ook nog op nadere gegevens omtrent de jongste onthullingen bij VW, maar wil bij voorbaat al kwijt te pleiten voor invoering van een nieuwe en meer realistische test (WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles test Procedures), die de verschillen tussen laboratoriumtests en de realiteit op de weg moet wegnemen.