Nieuws/Binnenland

ACHTERGROND

Monohull foilen op oceaan brug te ver?

Alle ogen waren de afgelopen dagen gericht op een bepaald type monohull met draagvleugels (foils) dat meedeed aan de Transat Jacques Vabre, de zeilrace tussen Frankrijk en Brazilië. Het was een handvol boten van de eerste generatie foilende monohulls voor de lange afstand. En het loopt niet goed af, deze boten vallen bij bosjes uit. Wordt hier een grens bereikt? Of zijn dit slechts kinderziektes?

Sinds enkele jaren is er in het door Frankrijk gedomineerde wedstrijdzeilen op de oceaan een nieuwe ultra-snelle klasse; de IMOCA 60. Deze zestigvoetsracemonsters kunnen niet alleen volop planeren, maar kunnen ook worden uitgerust met foils, zodat ze letterlijk over het water scheren in plaats van er vlak bovenlangs.

Monohulls

Foilen is de toekomst van het topzeilen, zo is inmiddels bekend. In de America’s Cup werden draagvleugels inmiddels gebruikt. En de snelle Franse Hydroptere bracht het concept naar het lange afstand zeilen naar de oceaan. Maar de Hydroptere is een catamaran. Maar nu ontwikkelt er zich een nieuwe generatie: monohulls voor de lange afstand die met draagvleugels over het water scheren.

Banque Populaire VII

Vijf boten in deze race behoren tot deze allernieuwe generatie. Het zijn Safran, Banque Populaire VII, Edmond de Rothschild, St-Michel Virbac en HUGO BOSS. Inmiddels is de race ruim anderhalve week bezig en zijn vier van deze vijf boten uitgevallen. Alleen de bekende Banque Populaire VII, die vanaf de wal navigatie-technisch begeleid wordt door de Nederlander Marcel van Triest, doet het uitstekend.

Aanhechtingspunt

Het opvallendst was de reden waarom de Safran terugkeerde naar de Franse havenstad Brest. Het aanhechtingspunt van de draagvleugel van de Safran aan de stuurboordkant begon te lekken. ,,De schade heeft zich langzaam uitgebreid rondom de draagvleugel en water druppelt de boot binnen. We zijn snel overstag gegaan om de beschadigde romp boven water te krijgen’’, vertelde schipper Morgan Lagravière. De ontdekking vond plaats op een moment dat de condities niet extreem waren;  25 knopen wind en drie tot vier meter hoge golven.

Expert gevraagd

We hebben een Nederlandse expert op het gebied van oceaanraces en foilen gevraagd wat hij vindt van de ontwikkelingen in de Transat Jacques Vabre. Wordt hier de grens bereikt van wat draagvleugels kunnen betekenen voor het topzeilen?

Klik hier voor een mening van navigator Marcel van Triest over dit thema.