Nieuws/Binnenland

REPORTAGE

Nautisch prijzenfestival

Alleen de rijksten der aarde kunnen zich de uitvinding van Victor Verhulst permitteren. De student won de Maritime Designer Award voor zijn ’onderwaterlounge’.

De lounge is een doorzichtige kokervormige ruimte die aan de onderkant van een jacht als een lift naar beneden komt, zodat men van het onderwaterleven kan genieten. „Maar het past alleen in jachten groter dan zestig meter”, tekende Verhulst aan.

Voor zo’n 850 gasten werden in de voormalige onderzeebootloods van RDM in Rotterdam maandagavond een vijftal prijzen uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala. Dat beleefde alweer zijn tiende editie. „Vroeger waren er drie prijzen die apart werden uitgereikt. Karla Peijs, destijds minister van Verkeer en Waterstaat, heeft toen gezegd: ’Laten we het combineren, dat bespaart mij twee ritjes’”, vertelde voorzitter Willem Laros van de Stichting Maritieme Prijzen.

Peijs zat aan de hoofdtafel met haar voorganger Tineke Netelenbos en eregast minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, zoals het ministerie sinds 2010 heet. Al twee keer had Schultz van Haegen noodgedwongen voor het gala moeten afzeggen, vertelde ze in haar speech. „De eerste keer dat mijn jurk klaar hing, viel het kabinet. De vorige keer was er een ander politiek debacle. Deze week was er ook weer van alles”, zei ze vrolijk, refererend aan het Fyra-rapport en het aftreden van haar staatssecretaris Wilma Mansveld. „Ik weet niet of ik nog eens een uitnodiging aanneem. Het is levensgevaarlijk!”

Bij de ontvangst had de minister al verteld dat ze het aftreden van Mansveld zeer betreurde. „Het was een heftige week, ik ben blij dat de stabiliteit is teruggekeerd.” Over haar eigen betrokkenheid bij het Fyra-fiasco was ze kort. „Ik ga daarover graag het debat aan met de Tweede Kamer”, aldus de minister op het door Froukje de Both gepresenteerde galadiner.

Tineke Netelenbos, tegenwoordig voorzitter van de Nederlandse reders, vertelde dat de marktprijzen in de transportsector „niet goed” zijn vanwege overcapaciteit, onder meer door de afnemende groei in China. „Maar een gunstige factor voor de handelsvaart is de lage olieprijs, al is dat weer slecht voor de offshore”, tekende ze aan, want bij een lage olieprijs is oliewinning op zee minder rendabel.

In de zaal zat de fine fleur van onze maritieme industrie (224.000 banen), onder wie topman Harold Linssen van Keppel Verolme. Dit is de opvolger van de beroemde werf van industrieel Cornelis Verolme, die in de jaren zeventig nog containerschepen en mammoettankers bouwde. Met een fractie van het vroegere aantal werknemers timmert Keppel Verolme toch aan de weg. „We hebben een heel mooi jaar, ondanks de dalende olieprijs”, aldus Linssen, de ’Havenman van het Jaar 2014’.

Ook operationeel directeur Arnout Damen van scheepsbouwer Damen Shipyards was dik tevreden. „We gaan dit jaar het recordaantal gebouwde schepen, 250 in een jaar, breken. Die schepen variëren van 10 tot 200 meter”, aldus de zoon van directievoorzitter Kommer Damen. De charmante scheepsbouwer Thecla Bodewes, Zakenvrouw van het Jaar 2011, kocht onlangs de failliete scheepswerf Peters uit Kampen. „Er lag nog een mooi schip – een pijpenlegger – dat nu wordt afgebouwd.”

Prijzen gingen er ook naar luitenant-ter-zee Kevin Stouten die uit handen van de commandant Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk, een prijs kreeg voor zijn onderzoek naar cilindervormige containers die aan de buitenkant van onderzeeboten de uitrusting van special forces kunnen meenemen. Schip van het jaar werd de ’Kroonborg’ van de werf Royal Niestern Sander, een innovatief en extreem stabiel schip waarmee NAM- en Shell-personeel en materiaal naar offshoreplatforms brengen.