Nieuws

'Dieselgate' kost VW bijna 7 miljard

AMSTERDAM - Het schandaal met de 'sjoemelsoftware' in dieselwagens kost Volkswagen een flinke som geld. De Duitse autobouwer neemt in het derde kwartaal een last van €6,7 miljard voor de personenautodivisie, en kwam daardoor in het derde kwartaal in de rode cijfers terecht.

Dat maakte de VW Group woensdagochtend bekend bij de publicatie van de kwartaalcijfers. Naast de last €6,7 miljard voor de personenauto's heeft het schandaal ook een impact van €0,2 miljard op de truckdivisie van VW. De €6,7 miljard is €200 miljoen meer dan VW eerder had gemeld.

Bekijk hier het dossier over het dieselschandaal bij VW

Onlangs moest VW toegeven dat het had gesjoemeld met software in dieselauto's, zodat die wagens beter door de emissietests zouden komen. De autobouwer maakt zich nu op voor een enorme terugroepactie voor auto's waar de software is ingebouwd.

'Vertrouwen terugwinnen'

Dat VW er met deze €7 miljard nog niet is, bleek ook uit de woorden van topman Matthias Müller in het persbericht. Volgens de bestuursvoorzitter wordt nu "de eerste impact van de huidige situatie" duidelijk in de cijfers. "We doen er alles aan om het vertrouwen terug te winnen", aldus Müller.

Door de last rapporteerde VW over het derde kwartaal een operationeel verlies van bijna €3,5 miljard. Onder de streep boekte het concern een nettoverlies van ruim €1,6 miljard. De omzet kwam uit op €51,5 miljard, een stijging met 5,3% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar.

Winst op de beurs

Als gevolg van de voorziening zal ook de operationele winst voor de personenautodivisie en op groepsniveau 'significant' lager uitvallen dan vorig jaar, aldus VW. Wel verwacht het concern hetzelfde aantal auto's af te leveren aan klanten als vorig jaar.

Op de Duitse beurs zat het aandeel Volkswagen in de lift. Beleggers lijken de woorden van topman Müller dat het concern sterk genoeg is om het schandaal te boven te komen te geloven.

De topman kon ook wijzen op de flinke stijging in de hoeveelheid kasgeld bij VW. Er zit inmiddels €27,8 miljard in de pot, dus VW hoeft niet direct op een houtje te bijten. "Ik ga ervan uit dat VW inmiddels behoorlijk goed in kaart heeft gebracht wat er nodig is om het probleem aan de auto's te verhelpen", zei een analist van Commerzbank tegen Bloomberg. Dus als het goed is, is de voorziening genomen met een "hoge mate van zekerheid" dat het genoeg is, zei hij.