Nieuws

Hyundai maakt van Genesis langverwacht luxemerk

seoel - Hyundai komt met een luxemerk dat zelfstandig moet opereren en een eigen productlijn krijgt. Het label wordt de komende jaren onder supervisie van voormalig Bentley-designbaas Luc Donckerwolke ontworpen. De merknaam luidt Genesis, geen onbekende aanduiding binnen Hyundai.

De naam Genesis wordt reeds gebruikt door Hyundai. Het topmodel van de Koreaanse autobouwer in Europa luistert naar die naam. De aanduiding wordt al jaren in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Korea, China en Europa gebruikt en vormt de basis voor het nieuwe luxemerk. Het logo van de bestaande Genesis-modellen is inmiddels gerestyled en verheven tot merkwapen.

G-serie

De Koreanen plannen een productlijn met zes types. Alle modellen krijgen een naam die begint met de letter G. Daarna volgt een getal om de klasse aan te duiden, 70, 80 en 90 bijvoorbeeld. De auto's worden door Hyundai compleet nieuw ontwikkeld en krijgen een eigen platform met dito designtaal. Volgens de fabrikant zullen de modellen zich onderscheiden door innovatie, design, performance en klantensevice van het moedermerk.

Dealernetwerk

Hyundai zal voor Genesis een gescheiden dealernetwerk oprichten. Op enkele markten verkoopt Hyundai de Genesis-modellen, nu bestaande uit een sedan en coupé, vanuit een aparte showroom. Dat moet in de toekomst overal ter wereld zo zijn. Zo ook in Europa, waar Genesis ook de strijd aan moet gaan met merken als Audi, Lexus, Infiniti en BMW.

Donckerwolke

In december gaat Genesis officieel van start. In 2020 moet het leveringsprogramma compleet zijn. De Belgische ontwerper Donckerwolke start halverwege 2016 aan het design van de nieuwe modellen. De eerste types zijn reeds klaar.