De chaos op Schiphol leidt tot een nachtmerrie voor de toekomstige bruid Amalia (30). Wanhopig smachtend wacht ze op haar koffer met daarin twee onmisbare dingen voor de bruiloft: haar bruidsjurk en trouwring. Zaterdag 9 juli zal het huwelijk van de Zweedse Amalia Stenberg en haar Nederlandse verloofde Maarten plaatsvinden in het pittoreske dorpje Luleå, in het huis waar zij opgroeide, in het uiterste noorden van Zweden. Alleen is haar koffer ergens in de bagagekrochten op Schiphol achtergebleven toen het stel naar Zweden vertrok om zich voor te bereiden op de bruiloft. De tekst gaat verder onder de foto. Vanuit Zweden doet Amalia nu een wanhopige oproep zodat ze alsnog in haar droomjurk kan trouwen en haar verloofde de ring om haar vinger kan schuiven. „Ik had een gloednieuwe koffer gekocht, in een speciaal vakje heb ik mijn trouwring en mijn huwelijksjuwelen gedaan. Mijn trouwjurk, en trouwschoenen zitten er ook in. Je vraagt je af waarom ik mijn ring in de koffer gedaan heb? Je mag maar een klein stuk handbagage meenemen en daar had ik mijn werkspullen in. Bij het steeds open en dichtmaken van de tas was ik bang dat ik de ring zou kunnen verliezen. Ik dacht juist ’in de koffer is het veilig in het aparte vakje’.” De tekst gaat verder onder de foto. ’Ik hoop op een wonder’ Op donderdag 23 juni meldt het aanstaande echtpaar zich vier uur van tevoren op Schiphol. Ze checken hun bagage in, met een oranje label ’priority’. De dame van de servicedesk verzekert hen dat de bagage dan met alle voorzichtigheid behandeld zal worden en zeker op de eindbestemming aankomt. Anderhalf uur voor hun vlucht krijgen ze de mededeling van de vliegtuigmaatschappij SAS dat de vlucht wordt geannuleerd. „We hebben meteen gecheckt of de bagage dan wel meegaat. Ons werd verteld dat dat ’automatisch’ gaat.” De tekst gaat verder onder de foto. Uiteindelijk duurt het 22 uur tot ze met een andere vlucht in Zweden arriveren, maar bij aankomst blijkt de bagage spoorloos. „We dachten nog ’dat kan gebeuren’. Op de website van de luchtvaartmaatschappij staat dat 95 procent van de koffers binnen 24 uur bezorgd wordt. Maar toen er een dag later nog niets bekend was, sloeg de bezorgdheid toe.” Amalia belt met de luchtvaartmaatschappij, ze staat uren in de wacht, elke dag weer. „Ik werd met de dag wanhopiger.” Ze valt stil. „Ik hoop echt op een wonder.” ’Geen prioriteit’ Op vrijdag 30 juni doen Amalia’s schoonouders een poging om de koffer terug te vinden en rijden naar Schiphol. Daar ontdekken zij dat de koffer zich nog steeds op Schiphol bevindt. „Zij hebben daar uren doorgebracht en spraken met Aviapartners, dat verantwoordelijk is voor de bagageafhandeling van SAS. Ze smeken hen of ze de koffer willen opsnorren.” Dat blijkt onmogelijk, zeggen de vertegenwoordigers tegen de ouders van de bruid, er is zoveel bagage. En het heeft geen prioriteit, de aankomende vluchten met bagage hebben prioriteit. Aviapartners hebben in het weekend geen woordvoering beschikbaar. Voor Amalia is het enorm frustrerend. „Mijn droomjurk en droomring liggen ergens onder de berg koffers op Schiphol, maar we kunnen er niet bij, gekmakend is het.” Amalia deelt wanhopig haar verhaal op sociale media, daar krijgt zij veel reacties en er worden haar zelfs bruidsjurken aangeboden. „Heel lief natuurlijk, maar ik heb die ene jurk speciaal uitgezocht, daar wil ik mijn mooiste dag in beleven.” Als de Zweedse media lucht krijgen van het verhaal, meldt ook luchtvaartmaatschappij SAS zich al snel bij Amalia. SAS belooft er alles aan te doen om de koffer vóór de bruiloft in Zweden te krijgen, maar erkent het probleem van de chaos op de luchthaven met honderden tassen en koffers. Kim Nyland, woordvoerder SAS Zweden, bevestigt vanuit Stockholm dat ze verschillende mensen hebben ingezet om de koffer op Schiphol boven water te krijgen. „Helaas nog zonder succes. Maar we gaan door met zoeken.” Lichtpuntje Een woordvoerder van Schiphol laat weten dat het aanspreekpunt eigenlijk de luchtvaartmaatschappij is, en de bagage-afhandelaar Aviapartners verantwoordelijk is voor het nasturen van de bagage. In dit geval zal Schiphol zelf alles op alles zetten om te helpen. Amalia ziet dit een lichtpuntje in deze donkere weken. „Dit is geweldig nieuws, misschien lukt het dan toch en kan mijn Maarten mij zien in de jurk.”