Nieuws

Provisiepijn bij woekerpollissen

Consumenten die woekerpolissen hebben aangeschaft via grote verkooporganisaties blijken veel slechter uit te zijn dan consumenten die een woekerpolis via een lokale tussenpersoon kochten.

Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Odin. ,,De beloning die verzekeraars betaalden per polis werd namelijk afgestemd op het totaal aantal polissen dat een tussenpersoon kon verkopen. Op een identieke polis ontving een grote verkoopclub daardoor tot wel 150% meer provisie dan een klein advieskantoor in de buurt. En die kosten werden in de polis doorberekend aan de klant", meldt de Stichting.

Eerder onderzoek van Stichting ODIN wees al uit dat zo’n 70% van alle woekerpolissen door verzekeraars zelf zijn verkocht. Bijvoorbeeld via grote verkoopclubs waar verzekeraars vaak ook juridisch eigenaar van waren. Daar lag de focus op zoveel mogelijk polissen verkopen. Bekende namen als Spaarselect, Spaabeleg, Falcon Leven, RVS, Nationaal Spaarfonds en DSB verkochten er honderdduizenden van en pakten de maximaal mogelijke provisie.

Provisie was lening

De provisie die in één bedrag aan de tussenpersoon/verkoopclub werd uitbetaald, werd doorberekend aan de klant. De klant betaalde die provisie in enkele jaren terug aan de verzekeraar. Maar het was een soort lening aan de klant, want de woekerpolishouder betaalde ook 8% tot 10% rente over het terug te betalen provisiebedrag, aldus Odin.

,,Die rente op ‘voorgeschoten’ provisies leverde de verzekeraars jaarlijks tientallen miljoenen euro’s extra inkomsten op. Al die kosten werden in de eerste jaren van de polis ingehouden op de premie. Het effect daarvan werkt gedurende de hele looptijd van de polis negatief door Woekerpolishouders die bij het verkeerde loket hadden gekocht, werden door de hogere provisie en de rente daarover dus dubbel gepakt", legt Odin in een schrijven uit.