Nieuws
485341
Nieuws

Michou Basu blogt...

Ontwerpers stappen op: wat gaat er mis in de mode?

AMSTERDAM - Het is goed mis in de mode. Na Raf Simons die onlangs aankondigde op te stappen als hoofdontwerper van Dior, verlaat nu ook Alber Elbaz het Lanvin-nest. Na 14 jaar.

Wat is er aan de hand? De een na de andere ontwerper legt het bijltje erbij neer. Alexander Wang stapte afgelopen zomer op bij Balenciaga waar hij aan het creatieve hoofd stond. Hij gaf aan dat hij zich wilde concentreren op zijn eigen merk. Donna Karan trad ook terug als hoofd van haar Donna Karan Collection label om zich te concentreren op haar holistische onderneming Urban Zen. Raf en Alber volgden en het jaar is nog niet voorbij. Wie weet wie er nog zullen volgen.

Ten koste van de creativiteit

Want de druk is hoog. Elke collectie moet een (kas)succes zijn. De modehuizen die vaak onderdeel zijn van een beursgenoteerde conglomeraat, moeten seizoen na seizoen scoren en dat gaat volgens een aantal ontwerpers ten koste van creativiteit. Dat was de reden waarom Jean Paul Gaultier in 2014 aangaf dat hij stopte met pret-à-porter.

In een verklaring schreef hij toen: “Sinds enige tijd haal ik veel voeldoening uit de haute couture. Het geeft me de ruimte om mijn creativiteit uit te drukken en er is ruimte voor onderzoek en experiment. Tegelijkertijd is de wereld van prêt-à-porter enorm veranderd. Commerciële beperkingen en het hectische tempo van de collecties laten geen vrijheid of tijd om frisse ideeën te vinden en te vernieuwen. Na meer dan 38 jaar mannen en vrouwen collecties te hebben geproduceerd, lijkt nu de tijd te zijn aangebroken om te stoppen en me te concentreren op de ontwikkeling van haute couture, de geuren en bepaalde samenwerkingen. Dit is een nieuw begin. Ik kan weer mijn creativiteit uitten zonder dat ik vastzit aan beperkingen.”

'Mode gaat te snel'

 

Na Gaultier, kondigden Viktor Horsting en Rolf Snoeren begin dit jaar aan dat ze alleen verder gingen met haute couture. De ontwerpers protesteerden al eerder tegen het dwingende modesysteem. Voor de collectie van herfst/winter 2008/9 toonde het duo een collectie met de letters NO in 3D en patronen die met goudkleurige nietjes aan elkaar waren bevestigd. Hun verklaring: ‘Wij houden van mode, maar het gaat te snel.’ Dat was in 2008. Twee jaar later pleegde Alexander McQueen zelfmoord. Een van de redenen die werd gegeven was dat hij niet kon omgaan met de druk van de mode. In 2011 kreeg John Galliano de zak bij Dior, omdat hij stomdronken in een café antisemitische uitspraken deed. Absoluut geen excuus, maar ook hij zou zo onder druk staan dat hij naar drank en drugs greep. 

--Viktor en Rolf stopt met confectie--

Raf vertelde in een interview met de Amerikaanse modejournalist Cathy Horyn dat ‘als je zes shows per jaar doet, je geen tijd hebt voor het hele proces. Technisch gezien is het mogelijk, de mensen die de proefstukken maken, dragen zorg voor het naaiwerk. Maar je hebt geen incubatie tijd voor je ideeën en een idee heeft tijd nodig om te rijpen. Je moet ernaar kunnen kijken en denken hmm, laten we dit een week wegleggen. Als ik meer tijd had, zou ik vaker dingen afwijzen en andere ideeën en concepten toevoegen.”

 

Tijd en druk

Tijd en druk blijkt een achilleshiel. Tel maar op. In januari staan de haute couture en mannenshows op de kalender. In februari en maart de pret-à-porter, mei de cruise, juni de mannenshows, juli de haute couture, september/oktober pret-à-porter, november resort. Even ademhalen. Dan volgen nog de winkelopeningen, advertentiecampagnes, exposities en nog veel meer van dit soort zaken. Ga er maar aanstaan.

Eerder deze week sprak ik Donna Karan naar aanleiding van haar net gepubliceerde autobiografie My Journey (Kosmos Uitgevers). Ook zij hield een betoog voor meer rust en tijd. “Niet alleen de ontwerpers, ook consumenten kunnen al die collecties niet aan. We moeten weer terug naar twee showseizoenen per jaar, kleinere shows en kleinere collecties. Mensen zijn nu zo geconditioneerd dat ze alleen maar nieuw nieuw nieuw willen zien, ook in de winkels, omdat ze ervan uitgaan dat wat op Instagram staat tijdens de showweken om nu draait. 

 

Hoog tempo

Je moet het vergelijken met de filmindustrie. Een film die nu wordt gemaakt, zie je over een jaar of twee in de bioscopen. Dat is met mode net zo. Wij tonen de nieuwe collecties aan pers en inkopers, waarna de stukken worden geproduceerd. Zoiets gaat niet van de een op andere dag. Daarom is het tempo waarin ontwerpers zo’n acht collecties moeten stampen belachelijk.”

Of het tij zal keren? We zijn zo hongerig naar nieuw dat drastische verandering vermoedelijk nog op zich zal laten wachten. Volgens de geruchten is Alber opgestapt bij Lanvin, zodat hij aan de slag kan bij Dior. Mocht die roddel waarheid worden, blijven we komende seizoenen gewoon op een zelfde manier doorgaan.