Nieuws/Binnenland

BOOTTEST A-SLOEP 650

Hollands welvaren

Elk jaar worden er weer nieuwe merken sloepen op de markt aangeboden. Maar niet alles dat nieuw lijkt, is dat ook.

Zo werden de twee modellen sloepen van het nieuwe merk A-sloep, eerder als Seagull sloepen geleverd. Het gaat om stoere no-nonsense sloepen van 6,5 en 7,7 meter met duidelijke wortels in de wereld van de reddingsboten. Modellen dus, die de tand des tijds hebben doorstaan. En die graag een A merk willen zijn.

Ronde kont

De A-sloepen zijn zwart. Pikzwart. Het zijn stoere sloepen met een dikke rubberen stootrand om het boeisel, een fraai uitwaaierende boeg en een ronde kont.  De twee priemende dockinglights in de boeg herbergen de navigatieverlichting en geven de sloep een verrassend elegante oogopslag. Voordek en achterdek zijn gesloten en onder het spitsgat is een forse rvs trimplaat geplaatst. Die zorgt dat de boot bij het accelereren niet steigert. Dat het bij de boot om een doorontwikkeld model gaat, zie je aan de mooi vormgegeven kiel en het op een stevige rvs hak geplaatste visstaartroer. Deze details voorspellen goede manoeuvreerbaarheid en uitstekende koersvastheid.

Bestuurderszitting

De A-sloepen worden in Polen gelamineerd  en de constructie is degelijk, al is de gelcoat, de beschermende buitenste polyesterlaag, niet op alle plekken dik aangebracht. De besturing gebeurt hydraulisch en bijzonder is dat er een noodhelmstok bij de boot wordt geleverd. Deze is onder de bestuurderszitting te vinden, de plek waar ook de accu en de brandstoftank zijn geplaatst. De luiken hebben een simpele voorziening tegen het doorklappen en sluiten goed door de simpele knevels en de rubberen randen onder de deksels.

Praktisch

Het interieur is praktisch ingedeeld. Achterin is een rondzit om de modern vormgegeven stuurplek en voor de motorkist vind je een verdiept kuipgedeelte waar de banken tot riant zonnedek kunnen worden omgebouwd. De zelflozende kuip is lekker diep en heeft vrij lage opstaptreden, zodat kinderen er niet gemakkelijk uit kunnen klauteren. De zitting achter het stuur is net iets te krap. Ook zijn sluitingen van de luiken aan de buitenzijde –en dus in de weg – geplaatst. Goed voor de veiligheid zijn de beugels rond het stuur en bij het afmeren is het fijn dat je aan elke zijde vier kikkers hebt.

Craftsman 16 pk

De motor is een keurig geïnstalleerde Craftsman 16 pk tweecilinder diesel, maar voor wie dat niet genoeg is, staat een 27 pk driecilinder als optie op de prijslijst. De basisprijs is laag, begint bij € 19.995, maar veel zaken die standaard horen te zijn, worden als optie opgevoerd. Zoals antifouling, vaarklaar maken of de buiskap met dekzeil. De meeste Asloepen gaan dus voor een bedrag van rond de 23.000 euro weg.

Acceleren

De boot vaart zonder meer goed. Vooruit is de A-sloep goed koersvast en desondanks is de draaicirkel klein. Achteruit varend kost het niet veel moeite om als een streep te varen of om een bocht naar de gewenste kant te maken. De topsnelheid ligt rond de 12 kilometer per uur. De boot blijft ook bij het accelereren mooi vlak en als de snelheid onder de 8 kilometer blijft, is de golfhoogte achter de boot te verwaarlozen. Dat maakt de A-sloep tot een prettige en betaalbare instapsloep.

Cijfer: 7,3

Scorebord:

Constructie                                      ***Comfort & Ruimte                          ***Ergonomie                                       **Afwerking                                         ***Vaareigenschappen                       ****Prijs / Kwaliteit                                ****

 

Technische Specificaties A-sloep 650

SpecificatiesLengteBreedteDiepgangGewicht (droog)CapaciteitMotorisering

::::::

6,50 m2,40 m0,65m1.200 kg8 personen Craftsman 16 pk 2 cil diesel

www.achterbos.com