Nieuws
493466
Nieuws

BLIK

Column Jeroen Jongeneel: Foppen

AMSTERDAM - Zou Ferdinand Piëch het een half jaar geleden allemaal al geweten hebben? Ik bedoel, toen hij zich in april jl. zo rücksichtslos distantieerde van zijn kroonprins Martin Winterkorn. Piëch eiste altijd van alles en iedereen totale duidelijkheid.

Het woord ’control freak’ is voor hem een veel te slappe kwalificatie. Twee keer dezelfde fout maken betekende in de regel bij hem maar één ding: je biezen pakken. Is het aannemelijk dat de man die bij Porsche, Audi en later ook Volkswagen niet alleen manager was, maar ook de techniek grotendeels controleerde (en ontwikkelde), niets zou hebben geweten van de manier waarop bepaalde motoren aan bepaalde emissie-eisen kunnen voldoen?

Hoe dan ook: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. En het gáát branden, niet alleen in Wolfsburg. Al veel langer wordt er gedacht dat er ’slimme software’ bestaat, die bij emissietests de uitstoot optimaliseert. Jaren geleden (2010) is dat vermoeden hier ook al eens geuit. Maar bewijs het maar eens! Voor gewone stervelingen is dat onmogelijk. Zelfs de best geëquipeerde testinstanties is dat de afgelopen jaren niet gelukt. Maar VW heeft bekend, dat is genoeg. Er wordt dus gemanipuleerd. Ook in Europa.

Hoe nu verder? Grote schoonmaak bij VW natuurlijk, qua motoren én management. Maar dan begint het pas. Want realistischere testmethodes en emissienormen zijn cruciaal. Ik wil de politiek niet de schuld geven van de rotzooi waarin we qua verbruikscijfers de laatste tien jaar zijn terechtgekomen (niet volledig althans), want die ligt bij de malverserende auto-industrie. Die zich ook nog eens helemaal flauw lobbyt om alles zo lang mogelijk bij het oude te houden. Maar een NEDC-test (New European Driving Cycle) zoals die tot nu toe wordt gehanteerd en die wordt geaccepteerd door Brussel, is wel de kat op het spek binden. En de beoogde nieuwe testprocedure die in 2018 zou moeten komen, de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) heeft alleen maar als voordeel dat de meetmethodiek tussen de continenten dezelfde wordt. Irreëel is die nog steeds, zij het minder dan de NEDC. Ook als de metingen zonder gesjoemel worden uitgevoerd, dan nóg geven ze geen praktijkbeeld. Verschillen van 20 tot 30 procent tussen rollentestbank en weggebruik zullen dan blijven bestaan.

We moeten naar een ’well to wheel’ vervuilingsmeting. Zodat elektrovoertuigen en hybriden met hun stroomverbruik en accuproductie/-recycling op een eerlijke(re) manier in de vergelijkingen betrokken worden. En pluk die auto’s na een paar jaar maar van de weg voor een steekproef, om te kijken of ze nog een beetje aan de normen voldoen. Pas dan houden we op met wat we al jarenlang doen: onszelf foppen over de uitstoot van een auto.

MAIL blik@telegraaf.nl

TWITTER @jeroenjongeneel