Nieuws
493561
Nieuws

’Helft toeristen opgelicht in buitenland’

Uitgekleed op vakantie

Haarlem - De helft van de Nederlandse toeristen wordt in het buitenland opgelicht. Een kwart daarvan werd afgelopen zomervakantie voor meer dan 50 euro bestolen. Twee jaar geleden nog maakte 40 procent melding van vakantiefraude.

Dat blijkt uit onderzoek van de online reisbureaus Vliegtickets en World Ticket Center. Samen namen ze een steekproef onder de 700.000 consumenten die in 2015 bij hen een vliegreis boekten. „De Nederlander is vooral op verre bestemmingen vogelvrij en wordt uitgekleed waar hij bij staat”, zegt WTC-directeur Phillippe de Knijff, die de cijfers vandaag presenteert. „Wie niet oppast, krijgt te maken met geldklopperij.”

Dat kan zijn door taxichauffeurs, horeca, winkels of gidsen. „Er worden vaak stiekem veel te hoge prijzen berekend of er zijn wisseltrucs met geld. Wij raden mensen aan alert te zijn en vooraf altijd goede afspraken te maken over kosten”, aldus De Knijff.

Uit het onderzoek komen bekende trucs naar voren, waarmee criminelen vakantievierders geld willen aftroggelen. Zoals achteraf kapitalen betalen voor drankjes, valse entreekaartjes, ’een onnodig rondje met de taxi zonder meter’, creditcardfraude, overbodige verzekeringen, bewust opgeschroefde rekeningen, te weinig wisselgeld en diefstal via e-mails en websites.

Taxi’s staan bovenaan de ranglijst. Een derde van de ondervraagde Nederlanders heeft wel eens te maken met onjuiste ritprijzen. Souvenirshops komen op de tweede plaats, gevolgd door excursies, oplichting op internet, geld wisselen, bar/restaurants en ’foute ambtenaren’.

Diefstal komt volgens De Knijff voor in alle landen. „We zijn geschrokken van al dat gesjoemel. De lokale bevolking probeert kennelijk steeds meer een slaatje te slaan uit rijke toeristen. Dit zijn geen incidenten meer. Toeristen kunnen wel zelf meer voorzorgsmaatregelen nemen”, meent hij. Hij vindt dat de reiswereld toeristen meer moet waarschuwen voor de valkuilen in vakantielanden, zodat ze pogingen tot fraude sneller herkennen.

De Fraudehelpdesk signaleerde onlangs al een zorgelijke toename van spookvakanties en nepfacturen tijdens internetboekingen.