498757
Nieuws

VW-affaire schudt Nederlandse overheid eindelijk wakker

DEN HAAG/AMSTERDAM - Voor staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) is de Volkswagen-affaire reden tot het nemen van stappen, maar het is al jaren bekend dat de huidige testmethode voor het vaststellen van het brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot volstrekt achterhaald is.

De staatssecretaris reageert op het schandaal rond de manipulatie van uitstootgegevens door Volkswagen. "Zowel de consument als de overheid wordt misleid en dat is onaanvaardbaar". Ze dringt bij de Europese Commissie in Brussel aan op een snelle invoering van een betere test. Die zit al in de pijplijn maar de auto-industrie wil die langzaam, in fases en uitgekleed invoeren, aldus Mansveld.

Voor Mansveld is de Volkswagen-affaire reden tot het nemen van stappen, maar het is al jaren bekend dat de huidige testmethode voor het vaststellen van het brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot volstrekt achterhaald is. Sinds de Nederlandse overheid belastingstraffen en -voordelen aan de CO2-uitstoot heeft gekoppeld zijn het theoretische verbruik en het praktijkverbruik steeds verder uit elkaar komen te liggen. De gebruikte NEDC-test staat ver van de realiteit, iets dat De Telegraaf en Autovisie al jaren onder de aandacht brengen.

Al in 2013 riep staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur): "Brussel moet snel ingrijpen en met een nieuwe testmethode komen om het verbruik en de uitstoot van auto’s vast te stellen. Hier moet echt een eind aan komen. Want Nederlanders die een auto aanschaffen moeten erop kunnen vertrouwen dat die auto in de praktijk even zuinig is als op papier." Twee jaar later roept Mansveld hetzelfde.

 

Publicaties De Telegraaf:

 

23 januari 2010

Column Jeroen Jongeneel: NEDC

"Zo zouden er al motormanagementsystemen zijn die een bepaalde manier van rijden 'herkennen' als officiële meting en dan subiet alle elektronica naar de zuinigst mogelijke afregeling schakelen...De huidige NEDC? Snel weg ermee!"

 

4 september 2010

'Milieuvriendelijke auto's minder zuinig'

"De nieuwe milieuvriendelijke auto's blijken helemaal niet zo zuinig te rijden als de fabrikanten zeggen. Dat beweert het tv-programma Kassa zaterdag. De autos verbruiken volgens het consumentenprogramma tot wel 40 procent meer brandstof dan aangegeven...Uit een eigen test van Kassa blijkt dat bij drie modellen, de Fiat 500, de Toyota Aygo en de Smart Fortwo CDI, het opgegeven verbruik bij lange na niet gehaald werd...Kassa deed het onderzoek samen met tankpas-bedrijf TravelCard, dat de gegevens van 240.000 chauffeurs over brandstofverbruik van in totaal zeventien auto's verzamelde...TNO verklaarde tegenover Kassa dat het verschil komt doordat de fabrikanten met een verouderde test werken, die weinig met de huidige praktijk te maken heeft."

 

4 december 2010

Zuinigheid met vlijt

"Uiteindelijk bleek 'Het Nieuwe Rijden' zich te hebben bewezen, want met een gemiddeld verbruik van 1 op 23,36 bleek de 19-jarige Ellen Overtoom, met vader/navigator Ivo, veruit het zuinigst te zijn geweest. De tweede plek was voor het duo Van den Bosch/Onderstal (1 op 22,0), terwijl het team Sandra Groot/Gerben Huijs met 1 op 21,8 de derde plaats haalde. Slechts één team haalde nipt de 1 op 20 niet. Wie zijn best doet kan dus zuinig rijden, maar de NEDC-norm is en blijft irreëel."

 

10 januari 2011

‘Meetmethode deugt niet’

"Er moet een betere meetmethode komen dan de huidige van ongeveer 25/30 jaar oud", stelt een woordvoerder van Bovag naar aanleiding van de verschillen in verbruikscijfers van autofabrikanten en van de Autovisietest. "We hebben daar midden vorig jaar op aangedrongen, want een nieuwe meetmethode moet Europa breed veranderd worden. Hoewel de huidige methode verouderd en vooral theoretisch is, neemt dat niet weg dat de wegenbelastingvrije auto's nog steeds de zuinigste zijn'', aldus de woordvoerder.

 

10 januari 2011

Score kleine diesel bluf

 

Kleine auto's met dieselmotor blijken veel minder zuinig dan de fabrikanten beloven. Het echte brandstofverbruik van deze populaire modellen, die zijn vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, valt in sommige gevallen 25 procent hoger uit dan de fabrieken opgeven. Autovisie-testredacteur Peter Hilhorst: "Fabrikanten hanteren bij het vaststellen van het fabrieksverbruik de zogenoemdeNEDC-norm, een meetmethode waarbij rijden gesimuleerd wordt op de rollentestbank. Deze meetmethode staat ver van de werkelijkheid, omdat er onwerkelijk langzaam wordt geaccelereerd. Het resultaat is dat het opgegeven fabrieksverbruik in de praktijk dus niet of nauwelijks haalbaar is." Volgens branche-organisatie Bovag is het hoog tijd voor een andere verbruiksmeting.

 

19 mei 2012

1 op 20 volgens autofabrikant? NIET DUS…

"De New European Driving Cycle (NEDC), de manier waarop het officiële gemiddelde verbruik van een benzine- of dieselmotor wordt vastgesteld, komt steeds meer onder vuur te liggen. Door allerlei 'handigheidjes' wordt een veel te optimistisch beeld geschetst van de brandstofconsumptie. Verschillen uiteenlopend van 10 tot 30 procent kunnen gemakkelijk worden geboekt", aldus Jeroen Jongeneel van De Telegraaf. "Automobielfabrikanten zijn met de Europese Unie overeengekomen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark in 2015 niet meer dan 130 g/km zal zijn. Vooralsnog voldoen alleen Fiat, Seat, Citroën, Toyota, Alfa Romeo, Mini, Peugeot en Renault aan die voorwaarde. Ook de verbruikswaarden van hybrides tellen mee. Verder bestaan er in verschillende landen, belastingvoordelen voor auto's met een lage CO2-uitstoot. Allemaal redenen waarom met allerlei maatregelen wordt geprobeerd om die NEDC-meting zo laag mogelijk te laten uitkomen."

 

29 juni 2012

VIDEO: Hoe realistisch zijn de verbruikscijfers?

 

"De New European Driving Cycle, oftewel NEDC, is de methode waarmee het verbruik van alle nieuwe auto´s wordt bepaald. De auto legt in een laboratorium een virtueel parcours af en aan de hand daarvan wordt een verbruik geregistreerd. Maar is dit wel zo representatief? Werner Budding ging op onderzoek uit."

 

3 mei 2013

Jeroen Jongeneel: Tabak

 

Eigenlijk heb ik er tabak van, maar vooruit, nog één keertje dan! Daarna hoort u mij nóóit meer over de manier waarop het brandstofverbruik van een auto wordt bepaald. Alhoewel, waarschijnlijk beloof ik nu meer dan ik kan waarmaken... De New European Driving Cycle (NEDC), de officiële verbruiksmeting, is hopeloos achterhaald. Dat de aard van de rijcyclus ruimte biedt om een veel gunstiger beeld te schetsen dan in de rijpraktijk kan worden waargemaakt. Verschillen van 25 procent en méér zijn geen uitzondering. 'Sjoemelen' is dat niet, de wet biedt de mogelijkheid... Maar nu is er een milieuclub, die beweert dat de instanties die de metingen uitvoeren onder één hoedje spelen met de industrie, om meer 'orders' te kunnen binnenslepen. Bewijs is er niet voor geleverd. Maar dat doet niets af aan de gedateerdheid van dieNEDC-test en de hoge noodzaak voor een realistischere meting. Dat wordt de 'World Light-duty Test Procedure', WLTP.

 

17 juni 2013

Onderzoek TNO bevestigt: officiële verbruikstest auto's deugt niet

 

Wat eigenlijk al lange tijd duidelijk is, wordt nu ook door onderzoek van TNO bevestigd. De huidige NEDC-meetmethode, waarmee het gemiddelde brandstofverbruik van auto's wordt vastgesteld, geeft een onrealistisch beeld van het daadwerkelijke verbruik van auto's op de openbare weg. Daardoor komen automobilisten en de overheid bedrogen uit... Uit het 52-pagina's tellende onderzoek van TNO kan geconcludeerd worden dat autofabrikanten de NEDC-meetmethode zo gebruiken dat de test een positiever resultaat geeft dan de werkelijkheid.

 

21 maart 2014

Jeroen Jongeneel: VERLIES 

"De Stichting Brandstofverlies heeft het proces dat het tegen Toyota had aangespannen inzake een onjuiste opgave van het brandstofverbruik van de Yaris Hybrid verloren. Ik denk niet dat de voorzieningenrechter er veel werk aan heeft gehad. Het is eerder een hamerstuk geweest. Wie ook maar een klein beetje thuis is in de autowereld, weet dat automerken met het publiceren van de officiële NEDC-cijfers niks illegaals doen... De auto-industrie mag zich dat aanrekenen. Het is te gemakkelijk om steeds te roepen 'we houden ons aan de officiële normen' en vervolgens de boel de boel te laten... Iedere verkoper (m/v) in de showroom moet zich realiseren dat hij zichzelf, zijn merk en de hele auto-industrie een slechte dienst bewijst wanneer hij niet tegen de klant zegt dat het officiële verbruik in de folder een theoretische waarde is. Maar zeg dat maar eens tegen iemand die een auto wil verkopen… Daarom pleit ik hier (wederom) voor de tabaksaanpak: op iedere autofolder een banner met de tekst 'Deze auto verbruikt meer dan u denkt'."

 

8 mei 2015

Autofabrikanten vragen uitstel nieuwe meetmethode brandstofverbruik

"In september 2017 moet de New European Driving Cycle (NEDC), de meetmethode waarmee het gemiddelde verbruik van een auto wordt bepaald, vervangen worden door een nieuwe methode. Europese autofabrikanten pleiten echter om de nieuwe methode met drie jaar uit te stellen, zo meldt Reuters."

 

Stelling: ‘Brandstofverbruik nieuwe auto is voor mij belangrijk’

UITSLAG: Eens: 76 procent

Oneens: 24 procent

 

September 2015: Start van Volkswagen-affaire...