Nieuws

Roosendaalse Monopoly voor de klantenbinding

Ondernemer ontwerpt eigen bordspel

GEEN - Dat er bij het creëren van een eigen variant op Monopoly heel wat komt kijken, ondervonden Pieter-Jan van Gurp en zijn vrouw Dimphy aan den lijve. De supermarktondernemers van PLUS Van Gurp in Roosendaal presenteerden onlangs een plaatselijke versie van het wereldberoemde bordspel.

De Brabanders kwamen vorig jaar op het idee om het bordspel als 'beloning' van een loyaliteitsactie aan de klanten te verkopen. ,,Klanten proberen we zo op een originele manier aan ons te binden", verwoordt Pieter-Jan de achterliggende gedachte. Mensen kunnen door actiepunten te sparen en drie tientjes bij te leggen Monopoly op z'n Roosendaals kopen.

De afgelopen acht maanden raakten de supermarktondernemers bevangen door hun eigen idee. ,,Het kostte veel meer tijd dan vooraf gedacht. Maar het is het meer dan waard", straalt Van Gurp als hij het eindresultaat bekijkt.

Met het bedrijf Identity Games, de exclusieve licentiehouder van op maat gemaakte edities van Monopoly, als partner kreeg Van Gurp van speleigenaar Hasbro toestemming een eigen variant op te zetten. Dat daarbij aan een aantal eisen moet worden voldaan, namen de PLUS-ondernemers voor lief. Zo mag niet getornd worden aan 'gevangenis', 'naar de gevangenis' en 'start' en de contouren van het bordspel.

Daar tegenover staat dat alle straatnamen, foto's, stations en zelfs Algemeen Fonds-kaarten 'gelokaliseerd' mogen worden. Zo is de Amsterdamse Kalverstraat vervangen door de Roosendaalse Oude Markt en de stations door vier kerkdorpen die Roosendaal telt. Pieter-Jan: ,,Het unieke is dat mensen zelf mee konden beslissen over welke straten echt niet mochten ontbreken. Acht wijken zijn met in totaal 22 straten vertegenwoordigd. Bovendien hebben we de kansspelkaarten Roosendaalse tintjes meegegeven. We hebben gemeend Roosendaal op de kaart te zetten. Met dit bordspel doen we dat nu letterlijk." Van de Roosendaalse Monopoly zijn enkele duizenden exemplaren verkrijgbaar.