498810
Nieuws

Oplossing dieselgate complex

Softwareaanpassing levert hogere CO2 waardes op

AMSTERDAM - Volkswagen moet alle zeilen bijzetten om de door de overheid opgelegde deadline van 7 oktober om dieselgate op te lossen te halen. Hoe gaat de fabrikant de 11 miljoen auto's met gemanipuleerde software aanpassen zodat ze wel de NOx-uitstootnorm voor diesels halen is de grote vraag.

De fabrikant zelf en de Nederlandse importeur geven daar nog geen inzicht in. Volgens emissiedeskundige Iddo Riemersma van Transport & Environment is het geen eenvoudige opgave waar Volkswagen voor staat. "De gemanupileerde software eruit sleutelen is snel gebeurd. Maar als de motor dan niet voldoet aan de (overheids)eisen moet er opnieuw gekalibreerd worden en dat is een tijdrovend proces".

Hoger verbruik

Waarom Volkswagen dat niet gelijk heeft gedaan blijft onduidelijk. Want wat zijn de effecten als de software zodanig aanpast wordt dat de voor de dieselauto belangrijke NOx-norm wel gehaald wordt? Riemersma: "Omdat een NOx-verlaging vaak gepaard gaat met een iets hoger verbruik en dus CO2-emissie is fabrikanten er veel aan gelegen om de auto zo af te stellen dat hij onder testcondities net aan de eisen voldoet. Dat is dan nog legaal maar niet netjes want het draagt er wel toe bij dat de NOx-uitstoot in de praktijk beduidend hoger ligt dan in de test".

Verschillende tests

Riemersma noemt de Amerikaanse test waarbij Volkswagen tegen de lamp liep wel sterk verschillend van de Europese. Wel is hij zeer duidelijk over het gebruik van de sjoemelsoftware. "Dat is ook hier absoluut niet toegestaan". De eventuele hogere CO2-emissie zou overigens ook rampzalig zijn in het Nederlandse belastingklimaat waar de prijs van de auto en bijtelling sterk CO2-afhankelijk zijn. Riemersma: "Ik ben momenteel in Tokio om de introductie van een nieuwe brandstofverbruiksmethode voor te bereiden. Deze nieuwe WLTP-test gaat de de sterk verouderde NEDC-test waarmee nu de officiële verbruikscijfers worden vastgesteld, vervangen".