498966
Nieuws

Video

Op pad met een caravan; spiegels!

Kamperen is hipper dan ooit, er zijn dit jaar weer meer caravans verkocht dan in 2014 én de regelgeving omtrent het mogen rijden met een caravan is sinds 2013 versoepeld. Mocht journaliste Sabine Leenhouts komend seizoen mee willen gaan met de trend, dan wordt het tijd om een lesje ’caravanrijden’ te volgen.

Het is me gelukt om in de vijfentwintig jaar dat ik mijn rijbewijs heb, nog nooit met een aanhanger te rijden. Nooit. Het is dus tijd om te leren hoe ik zo’n mobiel huis een beetje veilig en vooral soepel van A naar B breng. Leo Diepemaat, voorzitter van de Caravan- en Kampeer Industrie (KCI), wil graag helpen om me dat bij te brengen. Daar rijst wel meteen het eerste probleem. Mijn auto heeft geen trekhaak. Dat blijkt snel geregeld. Diepemaat regelt via autogigant Pon een gloednieuwe VW Touareg met trekhaak en hij krijgt het ook voor elkaar dat we daar de Eriba Nova, verkozen tot Caravan van het jaar 2015, aan mogen haken.

We blijven maar net onder de maximaal toegestane kilo’s en de combinatie is bijna twaalf meter lang. Maar volgens mijn expert zijn we legaal bezig en is het helemaal niet zo moeilijk. „De meest gemaakte fout tijdens het rijden met een caravan is niet zo zeer de rijvaardigheid maar juist het verkeerd beladen van de caravan. Vaak is de caravan achterin te zwaar waardoor hij kan gaan slingeren en in het ergste geval scharen op de snelweg. Ik adviseer altijd om te wegen. De kogeldruk, of gewicht op het neuswiel als dat makkelijker te wegen is, moet ongeveer 75 kilo zijn.”

Uitzwaaien

Omdat ik met name bijzondere verrichtingen met een aanhanger wil oefenen, gaat er bij mij niet meer dan een handtas mee en nadat ik de caravan zelf aangehaakt heb, kunnen we weg. „Op de snelweg mag je in Nederland 90 kilometer per uur. Let er op dat je de bochten ruim neemt en rekening houdt met het uitzwaaien van je caravan”, drukt Diepemaat me op het hart, terwijl hij op de passagiersstoel naast me gaat zitten. Het plan is om op een parkeerterrein te oefenen, maar omdat ik het toch een beetje spannend vind allemaal en meteen een verkeerde afslag neem, zitten we midden in een chique woonwijk.

Achteruit

Een verlaten T-splitsing, rijzige oude bomen, een geparkeerde Porsche en een klein riviertje vormen het decor van mijn oefenterrein. Gewoon rechtdoor rijden en een paar bochten draaien zijn het probleem niet, maar dan krijg ik de opdracht om achteruit in te steken zodat ik kan draaien. „Wil je achteruit indraaien met je aanhanger, dan moet je je auto precies tegenovergesteld manoeuvreren. Waar veel automobilisten de fout ingaan, is dat ze bijvoorbeeld de druk van medeweggebruikers niet aankunnen en daardoor te snel achteruit rijden omdat ze zich opgejaagd voelen. Uiteindelijk wordt het door stressvol rijden steeds moeilijker om de aanhanger in de juiste positie te krijgen.”

De eerste keer lukt het mij niet. De tweede tot de zesde keer ook niet. Ik krijg het er warm van. Raak ik die boom nou met het dak van de caravan? ’O jemig, staat dat kreng weer dwars op de weg!’ Het zweet staat op mijn voorhoofd en ik ben blij dat mijn instructeur een geduldig mens is. Maar na een half uurtje ’pielen’ heb ik door hoe ik mijn auto ten opzichte van de caravan moet insturen.

Het is een kwestie van doen en niet te veel nadenken. Goed in je spiegels of achterom kijken wat je caravan doet. En vertrouwen op degene die buiten staat en je kan vertellen dat je nog vijftig centimeter hebt voordat je die geparkeerde Porsche ramt…

------

Examen

Het BE-examen kan vanaf 18 jaar afgenomen worden, duurt 55 minuten inclusief 35 minuten rijden en kost €96 bij het CBR. De aanvraag moet via een rijschool, daar kunnen extra kosten aan verbonden zijn. Getoetst wordt of u veilig en zelfstandig met een aanhanger kunt rijden. De examinator let onder andere op: beheersing van de combinatie auto en aanhangwagen, kijkgedrag, voorrang verlenen, inhalen, in- en uitvoegen, rijden op kruispunten en rotondes.

Rijbewijs BE

De onvervalste caravanliefhebber heeft natuurlijk al lang een BE-rijbewijs, maar bent u nieuw in de wereld van de 'rijdende villa's', dan kunt u sinds een paar jaar ook afrijden zonder extra vaardigheidsproef bij het CBR. De rijksoverheid is er vrij duidelijk in. U mag met een normaal B-rijbewijs rijden met een aanhanger als de combinatie van auto en aanhanger niet zwaarder is dan 3500 kilo. Rijbewijzen die voor 1984 uitgegeven zijn, hebben automatisch een BE-vermelding.Zijn de aanhanger en de auto samen zwaarder dan 3500 kilo maar lichter dan 7000 kilo, dan heeft u een BE-rijbewijs nodig.

Trainingen

Er zijn verschillende soorten caravantrainingen. Tijdens de training focust men bijvoorbeeld op de samenwerking tussen bestuurder en bijrijder. Die is bij achteruitrijden, inparkeren en aankoppelen immers onontbeerlijk. Ook komen technische aspecten zoals belading, bandenspanning, tijdig schakelen en het goed stellen van de caravanspiegels aan de orde.Trainingen zijn er bij de Bovag, de Nederlandse Caravan Club en de ANWB.