499610
Nieuws

Ster-reclame onttroond

50-jarig tv-spotje onder druk

Amsterdam - Met de oprichting van de Ster zette de Nederlandse publieke omroep de eerste stappen op de markt voor tv-reclame. Vijftig jaar later hebben de commerciële zenders de monopolist ingehaald, en knabbelen nieuwkomers aan de positie van beide partijen.

De Stichting Etherreclame heeft in die halve eeuw €7 miljard euro opgehaald voor de begroting van de publieke omroep, die momenteel voor ongeveer een derde met Ster-reclamegeld wordt gefinancierd. Hoe bestendig is die rol anno 2015? Het tv-landschap is versnipperd.

Netflixisering

Qua kijktijd is het marktaandeel van de publieke omroep in de eerste helft van dit jaar teruggevallen tot een kleine 31%, zo blijkt uit cijfers van tv-marketingcentrum Spot. De totale markt voor tv-spotjes kromp in de eerste zes maanden van 2015 met ruim 5% tot €401 miljoen. Sponsoring van programma's is nog wel een groeimarkt (€55 mln in de eerste helft van 2015, een toename van 3%). Maar het is Ster bij wet verboden daar aan mee te doen.

Een probleem voor alle partijen is dat de kijktijd alleen in de leeftijdsgroep 50-64 (licht) toeneemt en bij jongeren sterk daalt. Marc Oosterhout, een van de oprichters van reclamebureau N=5, spreekt van 'netflixisering': een groeiende groep mensen kijkt wanneer het hem of haar uitkomt.

Lees hier verder over de onttroning van de Ster-reclame