Nieuws

Multinationals steunen VN-vluchtelingenactie

LOS ANGELES - Het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties heeft zondag, één dag voor de Internationale Dag van de Vrede, een nieuwe inzamelingscampagne gelanceerd. Die wordt gesteund door onder meer McDonald's, Google, MasterCard, Facebook, Burger King en Twitter. Door de hulp in te roepen van grote multinationals hoopt de VN meer aandacht te krijgen voor de vluchtelingenproblematiek.

Het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de VN kampt met grote tekorten om de stroom vluchtelingen, de grootste sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, te voeden. Het aantal mannen, vrouwen en kinderen dat op de vlucht is voor oorlogsgeweld, conflicten en vervolging had eind 2014 een alarmerend record bereikt van 59,5 miljoen mensen. Desondanks heeft het WFP te maken met slinkende donaties en moet het snijden in de hulp.

De organisatie komt dit jaar naar verwachting 3 miljard dollar tekort om de wereldwijde hongersnood te bestrijden. WFP heeft 7 miljard dollar nodig, maar verwacht slecht 4 miljard dollar op te halen. Daardoor is de organisatie gedwongen voedselprogramma's voor onder meer honderdduizenden Syrische vluchtelingen in landen als Libanon, Jordanië en Egypte drastisch in te perken.

Maandag lanceren de bedrijven onder leiding van McDonald's een dertig seconden durende commercial die is ingesproken door acteur Liam Neeson. De Amerikaanse fastfoodgigant riep eerder gelijkgestemde organisaties op de VN te steunen en zendtijd te doneren.

"Dit geeft ons een megafoon. We denken dat we met de stemmen van al deze bedrijven meer kunnen bewerkstelligen dan met losse financiële giften", aldus WFP-manager Jay Aldous. WFP wil het geld gebruiken voor crises in landen als Syrië, Irak, Zuid-Soedan en Jemen. Google haalde onlangs met een eigen actie al ruim 10 miljoen euro op om vluchtelingen te helpen.